Galleria: Jonna Johansson ja Juan Kasari: Temporary Space
Studio: Elina Ruohonen: Maalauksen läpi
18.4.-5.5.2009

galleria
Yleiskuva Temporary Space -näyttelystä
Temporary Space no 1
Temporary Space no 3
Kasari
Johansson
Kasari
Johansson

Studio
Yleiskuva Elina Ruohosen näyttelystä
Liikkumavaara
Secured
Im so successful


Jonna Johansson (synt. Espoossa 1975, asuu Helsingissä) on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta 2003. Sen jälkeen hän on suorittanut erikoistumisopintoja Lahden Taideinstituutissa 2007-09. Hän kuuluu kokelasjäsenenä Taidemaalariliittoon ja jäsenenä Helsingin Taiteilijaseuraan ja Suomen Taideyhdistykseen. Hän on lisäksi 00130Gallery ry:n ja Mediumminus ry:n perustajajäsen.

Juan Kasari (synt. Helsingissä 1974, asuu Helsingissä) on valmistunut tänä vuonna kuvataiteilijaksi Lahden ammattikorkeakoulun Taideinstituutista. Hän on myös valmistunut 1997 Design Akatemiasta Helsingistä (desingner DA). Hän on jäsenenä seuraavissa organisaatioissa: Mediumminus ry, 00130Gallery, TEOSTO, Soundlab ja Rhizome (USA).

Temporary Space -installaatiossa käsitellään massaturismia, globalisaatiota ja kulutusta kulttuurillisena ilmiönä. Temporary Space -teoskokonaisuus hyödyntää massaturismille olennaista symboliikkaa, jonka kautta se myös ilmentää kulttuurillista, poliittista ja sosiaalista sisältöä ja merkitystä.

Installaatio ja teoskokonaisuus muodostuvat mm. videoteoksista, maalauksista, valokuvista, postikorteista, magneeteista ja T-paidoista. Temporary Space -installaatio kuvaa myös "toistapuolta ts. nurjaapuolta" turismista ja sen vaikutuksista niin ihmisiin kuin ympäristöön.

Tourism, globalisation and consuming as a cultural phenomenon are the main subjects of the installation "Temporary Space". Installation shows the tourism as a phenomenon of masses, a process of purchase and a sale of experiences documented by a domestic photos, postal and videos that testify that one "was there". Temporary Space recreates own symbolism to construct parody of the tourism and its cultural, political and social implications.

Synthetic materials, false palms, T-shirts, postcards, videos, and photos for example are some of the elements which are used to construct a "tourist shop" installation.

The relation between the tourism and the art is privacy; actual tourist person in a photo is as much a tourist landmark as the Statue of Liberty or The Colosseum is. Images of the tourist products show also "other side" of tourism and globalisation. Subjects of the postcards varies from homeless people to "pirate" products.

Temporary Space also deals with the globalisation theme, the idea of Western World which will become a one big space without any cultural differences.


Elina Ruohonen (synt. 1970 Kaarinassa, asuu Pirkkalassa) on valmistunut taidemaalariksi Kankaanpään taidekoulusta 1995. Sen jälkeen hän on suorittanut kuvataiteilijan AMK-tutkinnon Tampereen Ammattikorkeakoulussa taiteen ja viestinnän osastolla 2000. Hän kuuluu jäsenenä Taidemaalariliittoon, Tampereen Taiteilijaseuraan ja Bargain-ryhmään.

Maalauksen läpi -sarja koostuu heijastavista peilipleksille tehdyistä teoksista, mikä kääntää ajatusta maalaamiseen elävällä kuvalla. Paljon puhuttu "maalaus" videolla ja valokuvalla esiintyy nyt käänteisesti maalauksessa. Pysähtynyt maalausmaailma ja -jälki toimii vastakohtana peilipinnasta heijastuvalle liikkuvalle kuvalle, joka on interaktiivista, katsojan tekemää liikkuvaa tilakuvaa. Teosten luonne muuttuu jatkuvasti katsojasta ja tilasta riippuen. Kiinnostavaa onkin se miten katsoja kohtaa tällaisen maalauksen: julkisessa tilassa oleva peili kutsuu peilaamaan, mutta mieluiten kuin ohimennen, kehtaamatta katsoa omaa kuvaansa. Taideteos antaa mahdollisuuden pysähtyä sen tai itsensä eteen, ja teoksen olemus peilinä ja objektina vaihtelee nopeassa syklissä.

Representaatioita ja muita heijastuksia itsestä ja toisesta

Maalauksillani pohdin, kuinka oma kuva, oma maailma on läsnä kaikessa ajattelussamme. Miten toisen totuus voi olla vaikea nähdä. Heijastus katsojasta itsestään saa enemmän painoarvoa kuin itse maalaus (maailma). Teosten äärellä voi muistuttaa itseään, kuinka lasten identiteettihaku ja tarve idolisoida peilautuu aikuisten maailmasta.

Silmän tarkennuspisteen löytäminen on myös itse maalaamisessa haasteellista, oma kuva kummittelee taustalla ja pensseli tulee yllätetyksi pinnalla, jonka kuvittelee olevan kauempana. Liikuttamalla itseään voi kuka tahansa alkaa sommittelemaan maalausta (ajatuksiaan) uudella tavalla. On pystyttävä näkemään läpi pinnan.

Näyttely on auki yleisölle 18.4.-5.5.2009 ma-to 12-18, pe-su 12-16. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

tästä Taidekeskus Mältinrannan sivuille...