Taiteen paikka

Kolmiosainen Taiteen paikka -artikkelisarja kokoaa ja esittelee tamperelaisia näyttelytiloja. Tämän kertaisessa osassa keskitytään gallerioihin. ”Epävirallisista” näyttelytiloista voi lähettää minulle tietoa os. jaana.rama@tampere.fi. Tilat esitellään keväällä 2011 ilmestyvässä artikkelisarjan kolmannessa osassa, jossa listataan myös Tampereen Taiteilijaseuran käyttämät näyttelytilat Taidekeskus Mältinrannan ulkopuolella sekä pohditaan sitä, pitäisikö Pirkanmaan alueen kuvataidenäyttelyistä olla yleisölle nykyistä enemmän ajankohtaista tietoa saatavilla.

Jutussa esiintyville gallerioille lähetettiin kysymykset heidän toimintansa historiasta ja näyttelynvalinnoista. Artikkelissa ei esitellä gallerioita, joista yksittäiset taiteilijat eivät voi hakea näyttelyaikoja. Tamperelaisten näyttelypaikkojen kattavat tiedot: www.gotampere.fi .

Syksyllä ilmestyvässä jutussa keskitytään gallerioihin ja esitellään laajemmin taiteilijavetoinen Galleria Ronga. Tampereella toimii perinteisten museoiden ja gallerioiden rinnalla myös epävirallisia näyttelytiloja. Voit lähettää niistä tietoa os. jaana.rama@tampere.fi. Tilat esitellään artikkelisarjan kolmannessa osassa, joka ilmestyy Täydellisessä ympyrässä keväällä 2011.

Bukra Galleria
Tuomiokirkonkatu 17

Bukra Galleria on toiminut Bukra Kirjakaupan yhteydessä Tuomiokirkonkadulla marraskuusta 2008 lähtien. Vuosittain galleria järjestää 14 näyttelyä ja pääpaino on underground- ja sarjakuvataiteessa sekä dokumentaarisessa valokuvassa. Näyttelyvalinnoissa korostetaan sisältöä ja ideaa, joten tiloja voivat hakea myös ne, joilla ei ole kuvataiteen koulutusta.

Tilojen vuokra on 500 €/viikko + vakuutusmaksu 30 €, eikä myynneistä peritä provisiota. Näyttökorvausmaksua ei makseta. Näyttelyhaku on voimassa jatkuvasti, hakemukset: bukragalleria@gmail.com. Lisätietoja: www.bukra.fi/galleria.

Galleria Emil ja Studio
Keskustori 4

Galleria Emil ja Studio sijaitsevat Vanhalla kirjastotalolla Tampereen keskustassa. Galleria Emil on toiminut näyttelytilana jo parikymmentä vuotta, mutta Studio perustettiin vuosi sitten. Tiloissa järjestetään vuosittain 12-15 taidenäyttelyä. Näyttelyvalintojen painopisteet vaihtelevat vuosittain, pääasiallisesti tiloissa järjestetään ryhmänäyttelyitä. Molempien tilojen vuokrat ovat 100 €/ viikko (sis.alv). Myydyistä teoksista ei peritä provisiota. KUVASTO ry:n jäsenille maksetaan näyttökorvausmaksu.

Hakemuksia voi lähettää vuosittain seuraavasti: tammi-heinäkuu -näyttelyaikojen haku edellisen vuoden huhtikuun loppuun mennessä ja elo-joulukuu -aikojen haku edellisen vuoden marraskuun 15. päivään mennessä. Hakemukset: Kulttuuri- ja nuorisopalvelut, näyttelytyöryhmä, PL 487, 33101 Tampere. www.tampere.fi/kulttuurijamuseot/kulttuuripalvelut/galleriaemil.html.

Galleria Kapriisi
Hämeenkatu 25

Galleria Kapriisi aloitti toimintansa Tampereella huhtikuussa 2010 ja järjestää n. 13 näyttelyä vuodessa. Näyttelyvalinnoissa etusijalla ovat ammattikuvataiteilijat. Näyttelyajat ovat 2-3 viikkoa. Kulukorvausmaksu koko näyttelytilasta on 2400 € (sis.alv). Maksuun sisältyy näyttelytilojen vuokran lisäksi mm. valvontaa ja kutsukorttien postitusta. Näyttökorvausmaksuja ei makseta ja myynneistä provisio on 37% (sis.alv). Näyttelyhakemuksia voi lähettää jatkuvasti: ev@galleriakapriisi.net. Lisätiedot: www.galleriakapriisi.net.

Galleria Leonardo
Hämeenpuisto 31 B

Galleria Leonardo on järjestänyt näyttelyitä vuodesta 1989. Galleriassa on vuosittain 6-8 ulkomaiseen ja kotimaiseen nykytaiteeseen keskittynyttä näyttelyä. Näyttelytilan vuokra on 800 € / 4 viikkoa tai sopimuksen mukaan, myös näyttökorvausmaksut ja provisio myydyistä teoksista ovat neuvoteltavissa. Näyttelyhaku on voimassa jatkuvasti. Hakemukset ja kuvamateriaali: galleria.leonardo@kolumbus.fi. Lisätiedot: www.gallerialeonardo.fi.

Galleria Rajatila
Hämeenpuisto 10

Galleria Rajatila on toiminut vuodesta 1997. Näyttelyvalinnoissa suositaan nuoria taiteilijoita ja kiinnostavia näyttelyideoita, myös taideopiskelijoiden näyttelyitä toteutetaan. Näyttelyaika on noin kolme viikkoa ja tilojen vuokrat ovat: koko tila 1180 €, yläkerta 790 € ja alakerta 390 €. Näyttökorvausmaksua ei makseta eikä myydyistä teoksista peritä provisiota. Näyttelyhakuja on vuodessa kaksi: kevätkautta haetaan aina edellisen vuoden huhtikuun loppuun mennessä ja syyskautta edellisen vuoden lokakuun loppuun mennessä. Näyttelyhakemukset toimitetaan galleriaan ja osoitetaan näyttelysihteerille. www.rajataide.fi.