Verkkomatrikkeli uudistuu

Suomen Taiteilijaseuran verkossa oleva taiteilijamatrikkeli uudistuu vuoden 2011 alusta alkaen. Matrikkelin ulkoasu muuttuu, sen hakutoiminnot paranevat ja matrikkeliin voi ladata entistä enemmän kuvia. Mukaan tulee myös tilaustyöhaku ja linkkejä teosten osto- ja lainauspaikoille. Uudistus liittyy ART360-hankkeeseen.

Vanhaa matrikkelia ei päivitetä vuoden 2010 puolella. Vuodenvaihteen jälkeen avataan uusi helposti päivitettävä verkkomatrikkeli. Uudet tunnukset ja ohjeet jaetaan joulukuussa. Muutosvaiheessa tietojen päivittäminen on ilmaista ja siitä järjestetään koulutusta myös Tampereella.

Verkkomatrikkeliin kohdistuu noin 160 000 hakua joka kuukausi, joten sillä on merkitystä teosten esittelykanavana ja taiteilijan työllistymisen kannalta.

Lainauskorvausten haku käynnistyi

Kuvataiteilijat saivat hakea Kopiostolta lainauskorvausta alkukesästä 2010. Korvaus koskee kuntien ylläpitämistä yleisistä kirjastoista yleisölle tapahtuvaa lainaamista. Nyt haettavissa oli korvaus vuosilta 2007 ja 2008. Seuraavasta hausta tiedotetaan loppuvuodesta 2010.

Julkaisu- ja tekijäkohtainen korvaus perustuu kirjastojen lainaustilastoihin. Lainauskorvausta saa noin 12 000 lainatuinta julkaisua. Mikäli korvaussumma jaettaisiin kaikille julkaisuille, jäisi suurin osa korvauksista alle 20 euron maksatusrajan. Korvaukseen oikeutettua kuvaa ovat esimerkiksi piirroskuvitus, sarjakuva, kuva taideteoksesta, valokuva ja kansikuva. Aiheesta lisää osoitteessa www.kopiosto.fi/lainauskorvaus.

Tuore Ars Fennica

Charles Sandison
Charles Sandisonin teos.

Ehdolla vuonna 2010 ovat tamperelaisen Charles Sandisonin ohella Jaakko Niemelä, Markus Konttinen, Anne Koskinen ja Jorma Puranen. Näyttely on Kiasman neljännessä kerroksessa joulukuun 12. päivään asti.
Brittikuraattori David Elliottin valitsema palkinnon saaja ja yleisöäänestyksen voittaja julkistetaan 25.11.

Skotlannissa 1969 syntyneen Charles Sandisonin teoksissa on sijaa sekä sattumalle että järjestykselle. Sanat leijuvat tilassa ja reagoivat toisiinsa taiteilijan ohjelmoimien sääntöjen mukaan. Ne ovat teoksen visuaalista materiaalia mutta myös valorunoutta, joka kutsuu lukemaan. Sandison luo teoksensa tietokoneohjelman ja useiden videoprojektorien avulla.

Genovaan residenssi

Pirkanmaan taidetoimikunnan residenssitarjonta laajenee Genovaan. Prahan asunto muuttaa kolmannesta kerroksesta ylimmän kerroksen yli 200 neliömetrin huoneistoon, jossa on myös kattoterassi. Molemmissa paikoissa hakijoiden työsuunnitelmilta vaaditaan nyt enemmän, mutta niissä voi oleskella pidempään, jopa kuukauden.

Taidesuunnistus - taiteilijan työhuoneella

Taidesuunnistus, koko Pirkanmaan laajuinen taidetapahtuma, järjestettiin tänä keväänä jo kuudennen kerran. Tapahtuman aikana yleisö sai vierailla kuvataiteilijoiden, taidekäsityöläisten ja muotoilijoiden työtiloissa sekä tutustua itse taiteilijoihin. Tapahtuma tarjosi laajan kattauksen pirkanmaalaista taidetta katsottavaksi ja ostettavaksi.

Kevään 2010 teemana oli Avoimet ateljeet. Taiteilijatapaamiset ovat aina olleet tapahtuman suola ja siksi suunnistuskohteiksi haluttiin mielenkiintoisimmat:

Lars Holmström
Lars Holmström esittelee teoksiaan.
taiteilija-ateljeet ja työtilat. Tapahtuma tarjosi oivan mahdollisuuden kurkistaa kulissien taakse ja nähdä, missä taidetta tehdään ja millaisia persoonia taiteilijat ovat.

Kävijäkyselyn perusteella taidesuunnistajat kokivat tapahtuman myönteiseksi. Lähes kaikki vastanneet kertoivat vierailemiensa kohteiden vastanneen odotuksia. He olivat myös kiinnostuneet tapaamistaan taiteilijoista ja heidän teoksistaan, ja 83 % aikoi seurata heidän uraansa jatkossakin. 87 % ilmoitti harkitsevansa tapaamansa taiteilijan teoksen ostamista tulevaisuudessa. Myös taiteilijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Taidesuunnistukseen. Erityisesti vieraiden kanssa keskusteleminen koettiin hedelmälliseksi ja myyntiäkin oli useissa kohteissa enemmän kuin aikaisemmin.

Pirkanmaalla taidesuunnistetaan seuraavan kerran 16.-17.4.2011. Lisätiedot www.taidesuunnistus.net.