sivu 1 sivu 2 sivu 3

Performanssit

Aikaisemmilla Suomen vierailuillaan Vanoni on esiintynyt performansseissa mm. Helsingin Kaapelitehtaalla Art Contact -tapahtumassa vuonna 2008. Yleisön vuorovaikutus on ensisijaista performansseissa, joita hän kutsuu seitsemänkymmentäluvun hengessä mieluummin happeningeiksi eli tapahtumiksi. Hän kuvaa niitä sekä kauniiksi että voimauttaviksi. Tapahtuman alussa tai lopussa on usein alaston ihminen.

Steve Vanoni tarkastelee työpajassa Jenni Rutasen keskeneräistä teosta, yllään porilaisen taiteilijaseura NYTEn ”Ota mut”-paita.

Haastattelijan tulkitsemat poliittissävytteiset mielikuvat Vanoni pyyhkii pois ja selittää, että kyse on tunteesta, tilan taianomaisesta muodonmuutoksesta ja että alastomuudessa on kysymys puhtaasti kauneudesta ja kulttuurihistoriallisesta ihanteesta. Alastomuus on visuaalisesti ja emotionaalisesti herättävä elementti ja jostain syystä taiteilijat ovat pyrkineet tuohon hämmennystä herättävään luonnontilaan kautta aikojen. Ehdotan, että esityksessä alastomuus on joskus jopa neutraalimpaa kuin vaatteisiin verhoutuminen, jossa huomio kiinnittyy välittömästi vaatteen väriin ja muotoon, sen symboliikkaan. Tästä Vanoni on kanssani samaa mieltä.

Vanonin performansseissa toistuvat usein samat teemat, mutta kunkin paikan identiteetti ja tunnelma muokkaavat tapahtumasta ainutlaatuisen. Yleisön osallistuminen tekee tapahtumien kulusta ennalta arvaamattoman, vaikka Vanonin esitykset ovatkin tarkkaan suunniteltuja. Taiteilija jännittää esiintymisiä, mutta osaa kanavoida tunteen positiiviseksi energiaksi. Yksi hänen suosikeistaan on Tampereen Telakallakin vuonna 2009 nähty Bike Race -spektaakkeli, jossa yleisö oli sijoitettu ringissä polkevien pyöräilijöiden keskelle.

Steve Vanonin kutsuista Keskustorin kattoateljeessa.

Kuka on ulkopuolella

Vanonin heinäkuun 2010 kalenteriin kuului mm. performanssi Roi Vaaran kanssa Hirvitalolla sekä keskustelu outsider-taiteesta Pispalan kirjastotalolla Erkki Pirtolan kanssa. Käsitteenä outsider art juontuu 1900-luvun alun ranskalaistaiteilija Jean Dubuffetin nimeämästä termistä art brut sekä sen englanniksi käännetystä versiosta raw art. Käsite liitetään myös mielisairaalapotilaiden luomaan taiteeseen.

Outsidertaiteilijoita leimaa omaoppineisuus ja instituutioiden ulkopuolinen tekeminen. Suomen ITE-taide on saanut arvostusta nimenomaan Pirtolan ansiosta. Isompiakin näyttelyitä on järjestetty museoissa, kuten Kiasmassa vuonna 2005 esillä ollut Omissa maailmoissa, ITE- ja kansantaiteen ryhmänäyttely. Vanoni puolustaa intohimoisesti ns. outsider-taiteilijoiden työskentelyä ja näkyvyyttä kotimaassaan Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa.

Kesällä 2009 Vanoni toi Porin Galleria 3H+K:n tiloihin amerikkalaisen outsider- taiteen näyttelyn, jonka hän on vienyt myös Pärnuun ja Tallinnaan.

Yhdysvaltalaisista outsidereista on koottu kattava kirja, The Chicago Collections: Outsider Folk Art, jonka sivuilta Vanoni osoittelee nimiä ja kuvia silmät innosta leimuten: Dwight Mackintosh, Mose Tolliver, Jimmy Lee Sudduth, Martin Ramirez, Howard Finster, Bill Traylor ja onhan siellä oma suosikkinikin Henry Darger. Mies oli ilmeisesti tavannut näistä monta, ainakin hänellä oli kustakin taiteilijasta liuta kirjavaa taustatietoa, johon lukeutui mielisairaaloita ja orjuutta. Monista outsider-taiteilijoiden käyttämistä materiaaleista, kuten mudasta ja muusta orgaanisesta materiasta, on tullut nykytaiteilijankin arkipäivää. Esimerkiksi Iso-Britanniassa Turner-palkitun nigerialaissyntyisen Chris Ofilin maalaukset, joiden materiaalina on käytetty norsun ulostetta, ovat voimakkaasti kansantaidehenkisiä.

jatkuu seuraavalla sivulla >>

sivu 1 sivu 2 sivu 3