PERFORMANSSITAITEILIJOIDEN YHDISTYS LEPÄÄ

Kuutena vuonna peräkkäin Tampereella on järjestetty performanssitapahtuma, josta on vastannut performanssitaiteilijoiden oma yhdistys Performanssi Taideyhdistys r.y. Tänä vuonna yhdistys pitää lepotauon, jotta jäsenet saavat keskittyä oman taiteen tekemiseen ilman organisointitehtäviä.

Viimeisin tapahtumakokonaisuus oli 2005 syksynä TR1:ssä. Yhdistys kutsui Irma Optimistin, Roi Vaaran ja Helinä Hukkataipaleen kertomaan urastaan, teoksistaan ja työskentelystään. Luennot kuuluivat Vapriikin yleisluentosarjaan ja olivat myös osa Tampereen ammattikorkeakoulun Taiteen ja Viestinnän opiskelijoiden Studia generalia -luentoja.

Kokonaisuuteen kuului lisäksi liveperformanssitapahtuma, jossa esiintyivät Unto Ahjotuli, Akashapushpa, Sirpa Heikkinen, Essi Kausalainen, Aapo-Kustaa Korkeaoja ja Taina Valkonen.

Taina Valkonen
Taina Valkonen liveperformanssitapahtumassa.

- Me olemme pieni yhdistys ja arvostamme siksi todella korkealle yhteistyötä muiden taidetoimijoiden kanssa, sanoo puheenjohtaja Tiina Tuurna. Hän kertoo, että tapahtuman ajat ja paikat valittiin sellaisiksi, että niihin olisi helppo tulla myös niiden, jotka eivät ennen ole performanssiesityksiä nähneet.

Performanssi Taideyhdistyksen hallitukseen kuuluvat myös Sirpa Heikkinen, Helinä Hukkataival ja Mona Ratalahti (varapj).

Teksti: Soile Iivonen
Kuva: Tiina Tuurna

-------------------

YHDENVERTAISTA TAIDEOPETUSTA TAMPEREELLA

OmaPolku ry, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö ja Setlementtiyhdistys Naapuri käynnistävät Vimmart -yhdenvertaisen taiteen oppilaitoksen erityisryhmien taideopetukseen. Oppilaitos antaa yleisen oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta. Vuonna 2007 opetustarjonta laajenee kuvataiteeseen ja käsityöhön, lisäksi oppilaitos järjestää lyhytkursseja.

Oppilaitoksen pääkohderyhminä ovat erityistä tukea tarvitsevat: kehitysvammaiset, syrjäytymisuhan alla olevat ja vaikeissa oloissa elävät lapset ja nuoret. Perusajatus on jokaisen oikeus taidekoulutukseen. Oppilaitos on avoin myös muille opiskelijoille.

Pirkanmaa toimii hankkeen pilottialueena. Lisätietoa toiminnasta: Jaakko Bashmakov, OmaPolku ry, puh: 0400 841 942, jaakko.bashmakov@omapolku.fi ja Aarne Rajalahti, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö, puh: 0207 713 516, aarne.rajalahti@kvps.fi