Taiteen vientiä ja taklauksia - Eli "p0607" = projekti praha 06 / tampere 07

Helmikuisena iltana 2006 Suomen jääkiekkomaajoukkueen pelaaja taklaa tekkiläisen tähtipelaajan olympiakisoissa niin, että tekki saa aivotärähdyksen ja joutuu keskeyttämään pelin. Suomalainen saa rangaistuksen, mutta ottelu päättyy Suomen joukkueen voittoon. Tsekkien leirissä spekuloidaan, miten olisi käynyt, jos tshekkipelaaja olisi pystynyt jatkamaan?

Pari päivää myöhemmin saan puhelinsoiton Prahasta. Ryhmänäyttelymme on jouduttu keskeyttämään muutamaa päivää ennen sovittua, koska teoksia näyttelyssä on turmeltu, rikottu ja varastettu. Anteeksi mitä!?

Praha
Yleiskuva P0607-näyttelystä, etualalla Aki Tahvanaisen Pehmeä lasku

P0607-näyttely järjestettiin Prahassa, Tshekissä, helmikuussa 2006. NoD ja Art Map Gallerioissa pidettyyn näyttelyyn osallistui 24 taiteilijaa Pirkanmaalta, Satakunnasta ja Uudeltamaalta. Mukana maalareita, veistäjiä ja valokuva-, video- ja performanssitaiteilijoita.

Kun kesällä 2005 Art Map Galleriassa yksityisnäyttelyn, aktiivisten prahalaisten kanssa syntyi alustava suunnitelma Tampere-Praha-näyttelyvaihdosta. Aikataulu oli tiukka, näyttely piti saada Prahaan helmikuuksi. Palattuani Suomeen sovimme Rajataide ry:n Sirpa Perän kanssa yhteistyöstä. Apurahojen hakemista varten oli oma ryhmänsä, johon kuuluivat Tiina Poutanen, Johanna Pihlajamaa ja Sirpa Perä.

Taiteellisen kiinnostavuuden lisäksi pidimme tärkeimpinä valintakriteereinä taiteilijan sitoutumista projektiin ja kykyä ryhmätyöhön. Laadukkaan näyttelyn lisäksi tavoitteena oli luoda kontakteja Prahassa työskenteleviin taiteilijoihin ja antaa alkutahdit tulevalle kanssakäynnille kuvataiteen alalla.

Näyttelypaikat sijaitsevat lähellä toisiaan ydinkeskustan kupeessa, Vanhan kaupungin torin liepeillä. Ryhmämme 24 taiteilijasta 19 oli ripustamassa näyttelyä. Tämä osoitti ryhmältä intoa ja sitoutumista, juuri sitä mitä olimme toivoneetkin! Oli hienoa tehdä töitä innostuneessa ilmapiirissä ja nähdä, kuinka suunnitelmat konkretisoituvat galleriatilan seinille ja lattioille. Kokonaisuus näytti paremmalta kuin olimme uskaltaneet toivoa. Kahdeksan kuukauden tiiviin työn jälkeen kuunnellessamme Suomen suurlähettilään avajaispuhetta, ei mieli olisi voinut olla parempi.

Tsekkien vaihtonäyttely Galleria Rajatilaan ensi keväänä

Keväällä 2007 projekti puksuttaa eteenpäin. Odottelemme vastausta prahalaiselta galleristilta. Olemme kutsuneet Tampereen Taiteilijaseuran (TTS) kanssa yhteistyössä ryhmän tshekkiläisiä taiteilijoita pitämään näyttelyä Galleria Rajatilaan keväällä 2008. Vastavuoroisesti olemme kaavailleet TTS:n kesän 2007 teemanäyttelyn viemistä Prahaan. Prahalaisen galleristin kontakti tuli TTS:lta ja näyttelymahdollisuus avautuu useammalle taiteilijalle. P0607-yhteisö jatkaa uusiin haasteisiin, seuraavaa kohdemaata emme ole vielä päättäneet.

Taidenäyttelyn pitäminen ulkomailla on haasteellista. Onnistuneeseen lopputulokseen tarvitaan toimivaa organisointia, tarkkaa suunnittelua ja käytännön toteutuskykyä. Apuraharyhmä oli projektimme kulmakivi.

P0607-näyttely sai tukea Valtion kuvataidetoimikunnalta, Taiteen keskustoimikunnalta ja Suomen Kulttuurirahastolta. Pirkanmaan taidetoimikunta tuki näyttelyjulkaisua. Ryhmä yöpyi taidetoimikuntien hallinnoimissa residensseissä Prahassa. Teokset saimme kuljetettua edullisesti kilpailuttamalla huolintaliikkeitä. Huolellisesti pakatut taideteokset kulkivat tavallisena rahtina.

Ajatus, että jääkiekkopeli kostettaisiin suomalaisille taidenäyttely tuhoamalla, on hypoteettinen. Ajallisesti tapahtumat menevät suurin piirtein yksiin. Mutta päästiinkö tasoihin? Molempien temput ovat rumia ja molemmissa päissä taisi kirpaista syvältä, mutta harvoin kulttuurien törmäilyistä selviää mustelmitta.

TEKSTI: Tuomo Rosenlund, tuomotapio@yahoo.com
KUVA: Johanna Pohjavirta