CHEM-Gruppe Chemnitzissä

CHEM-Gruppen näyttely on esillä Neue Sächsische Galeriessa Chemnitzissä Saksassa 3.9. - 18.11. 2007.

Emil-salissa Tampereella avattiin Laterne-taiteilijaryhmän näyttely syksyllä 2006. Puhujat vakuuttivat kulttuurivaihdon merkitystä ystävyyskaupunkien kesken. Useinhan nämä hehkutukset jäävät puheeksi, mutta tartuin puheeseen ja ehdotin näyttelyä Chemnitziin. Kaupungin taholta luvattiin rahoituksen järjestyvän ja projekti käynnistettiin.

CHEM-Gruppe
Taiteilija Reimund Friedrichin ateljee sijaitsi Erzgebirgen vuoristossa hienolla paikalla. CHEM-Gruppe ja chemnitziläisiä taiteilijoita syksyllä 2007.

Alunperin näyttelyä oli kaavailtu vuodelle 2008, mutta yllättäen saimme tiedon, että se onnistuisi jo vuoden 2007 syksyllä. Koska Laterne-taiteilijayhdistys hallinnoi pientä noin 40 neliön näyttelytilaa, niin mitään meganäyttelyä sinne ei mahtuisi. Myöhemmin saimme tietää, että näyttelytilaksi saadaankin Neue Sächsische Galerie. Pinta-alaltaan noin 750 neliön erinomaista galleriaa ylläpitää kaupunki.

Aluksi ryhmän kokoamisen valintaperusteena oli osallistuminen Laternen näyttelyn avajaisiin. Saatuamme suuremman näyttelytilan viiden ryhmää täydennettiin kuitenkin Rajataide ry:n jäsenillä. Ryhmän nimeä CHEM-Gruppe perustelin meitä kaikkia yhdistävillä alkuaineilla ja kemialla. Toisaalta tekijöitten teokset vuorovaikuttavat toisiinsa polyvisuaalisesti. Toiseksi, nimi liittyi ystävyyskaupungin alkukirjaimiin. Hienon reissun aikana hilpeyteen taipuvalle seurueelle kehkeytyi myös lempinimi ”Manserranon perhe”. Ryhmässähän oli edustettuna nuorta ja varttuneempaa kuvavoimaa.