Lähiötaiteilija kulttuurien sulatusuunissa

Tampereen Hervannasta tekee taiteilijan silmissä mielenkiintoisen sen runsas monikulttuurisuus. Hervannassa puhutaan yli kuuttakymmentä kieltä ja nykyinen kehitys vain vahvistaa sen asemaa eri kulttuurien kohtaamispaikkana.

Työskentelin Hervantalaiset ry:n, asukkaiden itsensä palkkaamana. Heidän toivomuksestaan paransin mm. alueen kuvataideharrastusmahdollisuuksia. Aikuisille suunnattujen maalauskurssien lisäksi järjestin maalausviikon muun muassa afgaanilapsille ja käynnistin lasten kuvataideiltapäiväkerho- toiminnan. Nuorille organisoin maalaus-, tuliveistos- ja seinämaalausprojektin. Hervanta nyt -kuvataidekilpailuun osallistui noin 250 lasta ja nuorta. Teoksista pystytettiin näyttely vapaa-aikatalolle ja palkintoina jaettiin 1000 euroa. Lisäksi pidin lapsille maalauspajoja eri tapahtumissa esim. Hervanta-päivillä ja päiväkodeissa.

Siltapilari Orivedenkadulta Hervannasta.

Hankkeita

Hervanta täytti 30 vuotta vuonna 2003 ja asukkaat halusivat juhlistaa tapahtumaa ympäristötaideteoksella tai monumentilla. Suunnittelin Orivedenkadun vanhoihin siltapilareihin kolmiosaisen mosaiikkiteoksen. Rahoituksen saamiseksi asukasyhdistys järjesti kansalaiskeräyksen. Se ei ehtinyt kuitenkaan kokonaisuudessaan käynnistyä, kun Hervannan EU -ohjelma näytti monumenttihankkeelle vihreää valoa. EU-hankkeeksi pelkkä monumentin rakentaminen oli kuitenkin liian pieni, joten se upotettiin suurempaan Valoisa Valtaraitti -hankkeeseen. Tämä parhaillaan käynnissä oleva hanke oli puolestaan liian suuri asukasyhdistyksen koordinoimaksi. Niinpä sen otti hoitaakseen Tampereen kaupunki. Asukkaat odottavat edelleen mielenkiinnolla, kuinka monumenttihanke virkamiestyönä toteutuu vai miten sille lopulta käy.

Hervannan Sanomissa 12.5.2007 rakennuttajainsinööri Raija Tevaniemi pohti: Siltapilareiden kohtalo on vielä mietinnässä. On pohdittu sellaistakin, että asukkaat itse saisivat tehdä suunnitellun tyylisen taideteoksen taiteilijan johdolla. Pilareiden poistamistakin on harkittu, mutta niillä tuntuu olevan jokin sija hervantalaisten mielissä. Valoisa Valtaraitti EU-hankkeessa korostetaan, että hanke on suunniteltu yhteistyössä asukkaiden kanssa. Kuulostaa hienolta, mutta valitettavasti se ei tarkoita, että suunnitelmat näin toteutettaisiin. Tosiasia on, että jos ohjat olisi säilytetty asukkailla ja kansalaiskeräys olisi viety loppuun, Hervanta 30 vuotta -monumenttihanke olisi toteutettu vuoteen 2006 mennessä.

EU-rahaa

Hervanta oli osa Länsi-Suomen tavoite2 EU -ohjelma-aluetta vuosina 2000 - 2006. EU-tukea Hervantaan on saatu n. 1,5 miljoonaa euroa, jonka lisäksi ”omaa” rahaa n. 225 000 €. Eli hankkeiden omavastuu on 15 %, josta on vastannut lähinnä Tampereen kaupunki. Tarkkoja lukuja kokonaiskustannuksista ei vielä ole saatavilla, koska aloitettuja hankkeita on vielä käynnissä.

Monet EU-hankkeet Hervannassa ovat olleet varsinaista ruudin tuhlausta. Ne eivät ole näkyneet tai vaikuttaneet hervantalaisten elämään.

Mosaiikkisuunnitelmia.