Vietti piirtämiseen ei katoa koskaan

Kuvataiteilija Kirsti Melartinin pitkä työura kuvataiteen alalla ei ole ollut pelkkää kuvantekemistä vaan se on pitänyt sisällään myös taidekasvatusta nuorten parissa ja yhteisöllistä vaikuttamista. Tampereen Taiteilijaseuran puheenjohtajana 30 vuotta sitten aloittanut Melartin jatkaa yhä vaikuttamista taiteen alalla – nyt ensisijaisesti piirtäjänä.

–Muistan olleeni koko ikäni lapsellinen, kertoo taidemaalari ja -graafikko Kirsti Melartin. Hän syntyi 1931 Karjalan kannaksella Johanneksen pitäjässä ja koulunkäyntinsä hän aloitti Ensossa. Lapsuudesta hänelle on jäänyt mieleen Enson paperitehtaan isot paperirullat, joista muodostui hänelle luovuuden perusta – myös konkreettisesti. Kirsti piirteli ja makasi mahallaan paperin päällä

Kirsti Melartin

–Ensosta tuli sodan vuoksi kaaosmainen äkkilähtö 1939 ja muutimme Tampereelle tätini Ebban luokse.

–Sotien aikana 40-vuotiaasta tädistäni, joka toimi yli 30 vuotta Tampereella hammaslääkärinä, tuli minulle tärkeä ja turvallinen ihminen, hän muistelee.

Isä haavoittui sodassa heti alkuvaiheessa, mutta selvisi pienin vammoin. Valtion varikolta Vammalasta hän sai työpaikan, joka heitti perheen Jyväskylään ja sieltä jonkin vuoden kuluttua takaisin Vammalaan. Vammalan lukion kuvaamataidon opettaja Lampimäki kannusti innostunutta oppilastaan hakeutumaan Taideteolliseen oppilaitokseen, joka sijaitsi Ateneumin tiloissa.
–Näytetyöni vein kuitenkin vahingossa Suomen Taideakatemian koulun tiloihin ja tästä erehdyksestä opiskeluni taiteilijaksi sitten alkoi.

Työtilat Taideakatemian koulussa olivat silloin huonokuntoiset pula-ajan takia, mutta paranivat myöhemmin.
–Toisella luokalla menin töihin Arabian tehtaalle aamulla kello 7 ja sieltä suoraan koululle piirtämään kello 10. Opiskelurahat olivat tiukassa ja näin jälkeenpäin olen ihmetellyt, miten yleensä jaksoin.

Vammalasta löytyi elämänkumppani, koulutoveri Eero Melartin, joka opiskeli oikeustieteellisessä samaan aikaan. Heidät vihittiin 1952.

Ristiriita – alku taiteelle

Useat kuvataiteilijat ovat toimineet ja toimivat edelleenkin opettajina oman työnsä ohessa. Toisille se sopii, toisille ei lainkaan.
–Jostain syystä minut on aina kutsuttu opetustyöhön. Näin tapahtui Hämeenkyrössä, jossa asuimme usean vuoden ajan ennen Tampereelle tuloamme. Niistä vuosista minulla on vain hyviä muistoja. Samoin kävi Tampereella, jossa vanhan Suomalaisen Yhteiskoulun rehtori pyysi minut opettajaksi kouluun, josta vuosien kuluessa syntyi ilmaisutaidon lukio.

–Taiteilijan työ on vahva kutsumus. Ristiriita on usein alku taiteen syntymiseen ja ilman komplekseja ei voi olla taiteilija. Se on yksi luonnon laeista. Ihminen on sosiaalinen eläin – se on myös yksi luonnon laeista, ja siksi taidekasvatuksen merkitys on äärettömän tärkeää.

–Opiskeluaikoinani huomasin, miten vahva itsetunto ja vastuullisuus kuvantekoa kohtaan kasvattavat taiteilijaa. Sellaiset taiteilijat kuin Lauri Ahlgren, Väinö Rouvinen ja Simo Hannula olivat mielestäni esimerkkejä ehdottomasta taiteilijakutsumuksesta. Sam Vanni ja Erkki Koponen opettajina edustivat erinomaista taiteilijan ohjaamisen osaamista.

Kun Kirsti Melartin valittiin vuonna 1977 Tampereen Taiteilijaseuran puheenjohtajaksi, jäseniä oli 67, joista naistaiteilijoita alle kymmenen.
–Tuo aika oli oman piirin etsimistä taiteilijakollegoiden keskuudessa, jossa ilmeni yliherkkyyden ja neuroottisuuden piirteitä. Toimiminen järjestöasioissa kuitenkin yhdisti, vaikka se ei ollutkaan niin järjestäytynyttä kuin virkamiespiireissä, toteaa Melartin.

–Ajat ovat aikoja, ihmiset ovat ihmisiä. Antakaa lisää tilaa, käyttäkää omaa virtaa, arvostakaa ja ottakaa huomioon erilaisuus, joka on rikkautta, sanoo Melartin.