Hitsausta ja monumentteja
Uudet työtilat valmiita

Taidekeskus Mältinranta sai uutta tilaa noin 600 neliötä, kun puoli vuotta kestänyt työpajatilojen saneeraus päättyi syyskuussa. Monipuoliset tilat helpottavat kuvataiteilijoiden työskentelyä.

Mältinrantaan, Tampereen kaupungin vanhaan vedenpuhdistamoon, tehtiin 1983 tilat Taiteilijaseuran ja Pirkkalaiskirjailijoiden toimistoille, kahdelle gallerialle sekä grafiikanpajalle. Allasosastoon kaavailtiin jo tuolloin lisää työtiloja, jotka nyt 25 vuoden kuluttua saatiin. Uusien tilojen myötä toiminta laajenee ja myös vanhoissa tiloissa voidaan työskennellä väljemmin.

Laitteistoa
Monumenttiateljeen laitteistoa.

Metallista lasiin ja monumentteihin

Allasosaston alakerrassa sijaitsevat Monumenttiateljee, Metallityötila, Hitsaustila sekä Uunihuone keramiikkauuneineen. Keramiikka- ja lasityötilaa käytetään toistaiseksi mm. monipuoliseen kurssitoimintaan.

Monumenttiateljee soveltuu hyvin suurten projektien toteuttamiseen. Tilaa riittää: lattiapinta-alaa on 69 neliötä, katto nousee kahdeksan metrin korkeuteen ja leveistä ovista mahtuu sisään vaikkapa auto. Jos painavat ja kookkaat esineet eivät liiku omin voimin, ne saadaan sisään omalla trukilla. Työskentelyä helpottaa myös siltanosturi, jolla on nostovoimaa 2000 kiloon saakka.

Monumenttiateljeen vieressä sijaitsee Metallityötila, jonne pääsee tarvittaessa kätevästi trukilla. Tila toimii ryhmätyötilana, jossa voi työskennellä useampi taiteilija samanaikaisesti. Metallityötilasta pääsee suoraan Hitsaushuoneeseen, jossa talon laitteilla voi työskennellä yksi henkilö kerrallaan. Käytävän toisella puolella Uunihuoneessa on kookas keramiikkauuni.

Myös grafiikan tiloissa uutuksia

Uudet grafiikan työtilat sijaitsevat allasosaston yläkerrassa, jossa ovat myös kaikille yhteiset sosiaaliset tilat suihkuineen sekä taukotila keittiöineen. Grafiikanpajaan kuljetaan allasosaston uuden sisäänkäynnin kautta. Vanha sisäänkäynti palvelee yhä näyttelyvieraita sekä toimistossa ja Taidelainaamossa asioivia.

Portaikko
Uusiin työtiloihin mahtuu tekijöitä.

Vanhaan grafiikanpajaan mahtuu tekemään metalligrafiikkaa useampi graafikko yhtä aikaa. Niin serigrafia, puupiirros kuin litografiakin ovat siirtyneet uusiin tiloihin. Serigrafiatila on jaettu kahtia: toisessa vedostetaan vesiliukoisin ja toisessa liuotinpohjaisin värein. Vedostuspöydille lankeaa luonnonvaloa kattoikkunoista. Pimiö valotuslamppuineen sekä huone seulojen pesua varten ovat erikseen. Molemmissa tiloissa voi vedostaa yksi henkilö kerrallaan. Litografia ja puupiirros jakavat yhteisen tilan. Molemmille on omat prässinsä. Työskentelytilaa on runsaasti, sillä huonetta kiertää pitkä työskentelytaso – ja sen ikkunoista voi silmiä lepuutella puistonäkymässä. Tiloissa mahtuu työskentelemään yhtä aikaa kolme graafikkoa.

Yksittäiset taiteilijat – niin Tampereen Taiteilijaseuran omat taiteilijat, kansainväliset residenssitaiteilijat kuin muutkin ammattitaiteilijat – voivat työskennellä tiloissa projektiluonteisesti. Saneerauksen hedelmistä nauttivat myös taiteen harrastajat, sillä uudet tilat mahdollistavat taidekurssitoiminnan lisäämisen ja laajentamisen ympärivuotiseksi. Tiloja voivat vuokrata myös erilaiset yhteisöt ja yritykset.

Lisätietoja saa Tampereen Taiteilijaseuran toimistosta Taidekeskus Mältinrannasta Kuninkaankatu 2. Toimisto on avoinna ma– pe klo 10–15, puhelin (03) 214 9214. Sähköpostitse voi ottaa yhteyttä osoitteessa info@tampereen-taiteilijaseura.fi.

Teksti ja kuvat:
Katri Heinänen

Taidekeskus Mältinranta juhlii

Loppusyksyllä 2008 Tampereen Taiteilijaseuralla on monta syytä juhlia: Taidekeskus Mältinrannan 25-vuotisjuhlissa avataan Taiteilijaseuran juhlanäyttely ja uudet työpajatilat, jotka saatiin kaupungin ja opetusministeriön myötävaikutuksella. Seuran 25-vuotisjuhlanäyttelyssä 30.11.-21.12.2008 esittäytyy kahdeksan seuran kuvataiteilijaa: Zsuzsa Demeter, Helinä Hukkataival, Hanna Jaanisoo, Matti Kalkamo, Mikko Kallio, Hannamari Matikainen, Marja Pirilä ja Kirsti Tuokko. Mukana on maalauksia, kollaaseja, monotypioita, valokuvia, veistoksia, seinäinstallaatioita ja performanssi. Avajaisten yhteydessä lauantaina 29.11. seura avaa virallisesti myös uudet työtilat.