Taidetta ilolla ja ilman mutkia

Minna Haataja & Ari Sainio: Tee Kuva! Selkokielinen opas taiteen tekemiseen 2008.

Kirjan ovat julkaisseet Kehitysvammaliitto ry:n Oppimateriaalikeskus Opike ja Lieksassa toimiva Kirsikoti ry. Kirsikoti on kehitysvammaisten taiteilijoiden yhteisö. Kirja perustuu vuosina 2004 – 2007 toteutettuun projektiin Kehitysvammaisten ammatti- ja harrastajataiteilijoiden kehitysedellytysten turvaaminen Kirsikodissa.

Seuraava on lainaus Minna Haatajan esipuheesta: ”Tämän kirjan tarkoitus on rohkaista sinua oman taiteen tekemiseen. Upeimmat taideteokset syntyvät sinun tarinoistasi ja kokemuksistasi, siitä mitä näet ja tunnet. Tärkeintä taiteen tekemisessä on, että sinulla on paljon aikaa. Tarvitset huoneen, jossa voit tehdä taidetta, ja hyvät välineet ja materiaalit. Niitä voit hankkia taidetarvikeliikkeistä. On myös hyvä, että lähellä on ystäviä, jotka iloitsevat kanssasi taiteestasi ja työskentelystäsi.”

On mukavaa selata kirjaa ja koukuttavaa katsoa, miten vaivattomasti teokset näyttävät syntyvän. Kirjan selkokielisyys saa tekstin tuntumaan runolliselta ja kauniilta. Akvarelli-akryylimaalaus -kappaleessa maalaamiseen opastetaan seuraavasti: ”Valitse värit, joita haluat käyttää. Kasta pensseli veteen ja pyöritä sitä värinapissa. Jos pyörität pensseliä pitkään, saat voimakkaan värin.”

Suurin osa kirjassa esitellyistä valmiista teoksista on käyttötaidetta, erityisesti painotekstiilejä. Kirjassa on kuvia valmiista sisustuksista ja puvuista. Tekijöille mieleiset kuva-aiheet ovat siirtyneet tekstiileihin ja kappaleet alkavat opiskelijan kuvalla. Kuvassa taiteilija on sonnustautunut itse suunnittelemaansa pukuun.

Esitellyt tekniikat ovat temperamaalaus, akvarelli-akryylimaalaus, massamaalaus, kankaanmaalaus, piirustus, puupiirros, keramiikka ja betonivalu. Työtavat ja ohjeet on esitelty Kirsikodin opiskelijoiden lopputyötyöskentelyä kuvaamalla. Kirjassa käsitellään myös työturvallisuusasioita.

Teksti: Tiina Lamminen