Taidehäirikkö

Lehdessämme alkaa sarja ”Taidehäirikkö” jossa kysellään eri alojen ihmisiltä tyhmiä/kiusallisia/ hauskoja kysymyksiä, jotka liittyvät tavalla tai toisella taiteeseen.

Mistä materiaalista taiteilija voisi tehdä Teistä teoksen?
a. popcornista
b. turpeesta
c. paperisista pukupusseista
Ehdottakaa teokselle sijoituspaikkaa.

Uhrina kansanedustaja Päivi Räsänen:
”Tämä valinta on helppo. Valitsen b) turpeen, sillä olen suon laidalla kasvanut ja siellä tälläkin hetkellä asustan. Rakastan liikkumista suometsässä, mieluiten suksilla. Turveteoksen voisi sijoittaa tyhjenevään Konnunsuon keskusvankilaan, jonka vieressä asuin lapsuuteni ja joka harmikseni lakkautetaan piakkoin.”

Kansanedustaja Päivi Räsänen.

Uhrina kansanedustaja Ilkka Kanerva:
”Popcornista sen voisi tehdä vaikkapa Andy Warholin tyyliin. Eikös se sitten olisi Pop Artia. Pop Art Iken voisi sijoittaa Hartwall Areenan popcornikojulle. Pukupusseille tässä työssä on niin paljon muutakin käyttöä ja toi turve on jotenkin niin keskellä.”

Minne seuraavista vaihtoehdoista taiteilija sopii mielestänne parhaiten?
a. työvoimatoimistoon
b. työhuoneelle
c. työväenopistoon

Päivi Räsänen:
- Työhuone on paras vaihtoehto, siellä taiteilija voi työllään rikastuttaa omaa ja lähimmäistensä elämää.

Ilkka Kanerva:
- Työhuoneelle tottakai. On tärkeää, että erilaisilla taiteilijoilla on mahdollisuus tehdä taidetta. Osa taiteesta on sellaista, että sitä voi tehdä business-mielessäkin, mutta sitten pitää esim. apurahoin varmistaa, että myös sellaista taidetta voidaan tehdä, jolla ei ole suuria markkinoita. Suomessa on menty tässä hyvin eteenpäin ja ilonamme on toinen toistaan upeampia näyttelyitä. Mua pidetään aika vahvasti sporttimiehenä, mutta voin tässä paljastaa, että taiteenystävää minussa on ainakin toinen puoli.

Kansanedustaja Ilkka Kanerva.

Kumpi seuraavista on mielestänne tuhmempi
a. taiteilija
b. poliitikko?

Päivi Räsänen:
- Kieltäydyn ehdottomasti valitsemasta kumpaakaan vaihtoehtoa, sillä ihmisen tuhmuus on yksilökohtaista. Ei pidä yleistää - ei taitelijoita eikä poliitikkoja.

Ilkka Kanerva:
- Mulle on kerrottu, että kaikki taiteilijat ovat erittäin kilttejä, joten siis mahdotonta että olisivat tuhmia. Yhtä poliitikkoa epäillään...

Taidehäirikkönä Pia Feinik