Aktiivista toimintaa Pispalan Hirvitalolla

– Pispalan kulttuuriyhdistys, Kirjastotalo, Kurpitsatalo ja Rajaportin sauna kuuluvat hankkeeseen, jonka kautta yhdistys työllistää Hirvitalossa 5–6 henkilöä. Tulossa on taas Hirvitalon ja Kirjastotalon järjestämä tapahtuma Vilkkari OFF-näytös, kertoo Mikko Lipiäinen yhteistyöprojekteista.

Hirvitalon aktiivisimpaan ryhmään kuuluu 7 henkeä. Kaiken kaikkiaan noin 30 henkilöä osallistuu talkoisiin, tapahtumiin, ideointiin ja tiedottamiseen. Talon väkimäärä kasvaa jatkuvasti; viimeisimpiä tulijoita ovat lukupiirit, flamenco- ja rumpuryhmät.

– Asiat tapahtuvat spontaanisti. Jostain tapahtumasta kiinnostuneet perustavat työryhmiä ja hoitavat projektin omasta halustaan. Joku ajautuu tiettyyn tehtävään ja ottaa enemmän vastuuta kuin joku toinen, selvittää Lipiäinen. Tässä on sekä hyviä että huonoja puolia.

– Avoin toimintatapa on haavoittuva, sillä väärä asenne voi kriisiyttää koko systeemin, pohtii Mikko Lipiäinen, joka puheenjohtajana hoitaa kokonaisuutta.

Toiminnan alkuaikoina käytännön asiat, kuten jätehuolto, kompostointi, rakentaminen ja uunin kunnossapito kasaantuivat joillekin henkilöille. Toinen ongelma oli työnjohdollinen: miten ohjeistaa avoin porukka ja pitää huolta työntekijöiden jaksamisesta.

– Siinä oli ensimmäisen vuoden suurin oppimisen paikka. On tehty virheitä ja opittu kantapään kautta, mutta tämä on kiinnostava ja haasteellinen kokeilu. Meillä on hyvä perushenki ja mukana on porukkaa, joka pystyy ottamaan vastuuta, vakuuttaa Lipiäinen.

Olemisen vapautta

Mitään ydinryhmää ei Hirvitalon toiminnassa ole. Henkilövaihtoa on tapahtunut. Uudet ovat tuoneet uusia juttuja ja he jakavat vastuun talon töistä.

Tarpeellinen kyltti neuvoo hirvitalolaisia.

– Olemme luoneet avoimen ilmapiirin, johon on helppo tulla. Toiminta ei ole tarkoitettu vain pispalalaisille vaan kaikille, valottaa Mikko Lipiäinen.

Myös monet ulkomaalaiset ovat jo pistäytyneet Hirvitalolle tekemään erilaisia projekteja. Kansainvälistä väkeä on tullut Italiasta, Keniasta ja Itävallasta. Keväällä tulee vieraita Ranskasta sekä Venäjältä Pietarin Indy Mediasta. Viime kesänä oli vieraita mm. Liettuasta, Norjasta ja Saksasta. Uusia yhteyksiä luodaan myös yhdistyksen www-sivujen kautta.

– Kesällä Hirvitalo on upea paikka järjestää tapahtumia, kun pihapiiri saadaan käyttöön. Hienoin juttu on, että on rakennettu tila, joka ei toimi taidemaailmaan tapahtumia tuottavana ”kulttuuritehtaana” vaan jossa kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa.

– Laiskottelu on sallittua ja täällä vallitsee olemisen vapaus. Hirvitalolla pystytään toimimaan sekä virallisesti että epävirallisesti ja kaikkea siltä välillä. Yksi mieleenpainuva tapaus oli runoilija Joona Ruusuvuoren runotapahtuma 8.12. 2006. Pienimuotoisena se onnistui häivyttämään virallisen ja epävirallisen rajan. Vieraat esittivät spontaanisti runojaan ja intiimi tunnelma synnytti aidon kohtaamisen eri ihmisten välillä. Ei ollut vain taiteilijaa ja taiteen vastaanottajaa vaan yhteisesti rakennettiin ja jaettiin hieno kokemus, muistelee Lipiäinen.

Pispalan nykytaiteen keskuksen nettisivuilla oleva Hirvifoorumi on yksi keskeinen tapa kommunikoida.

– Kyselyitä Hirvitalon toiminnasta on tullut niin sähköpostilla kuin puhelimitse. Kuitenkin suurin osa tapahtumista on syntynyt talon kokousten kautta, jossa paikalle tulleet keskustelevat avoimesti. Keskiviikkoisin pidettäviin kokouksiin voi tulla esittelemään itsensä ja ideansa, vihjaa puheenjohtaja Mikko Lipiäinen.

Teksti ja kuvat: Soile Iivonen

Lisätietoja: www.hirvikatu10.net