Klik! Taidetta taidelainaamon nettikaupasta

Onko teillä kuvia netissä? Kysymys ponnahtelee esiin tuon tuosta, kun juttelee ihmisten kanssa messuilla taidelainauksesta. Nyt kun takana ovat kolmet messut – kahdet Keräilymessut Tampereella ja Habitare-messut Helsingissä – voi näppituntumalla todeta, että toimivalle nettigallerialle on olemassa selkeä tilaus. Ihmiset selailevat mielellään teoksia kotona oman koneensa äärellä.

Netti luo mainion kohtaamispaikan taiteilijoille ja taiteen ystäville. Taiteilijat saavat teoksensa suuren yleisön nähtäville. Teosvalikoimaa on helppo laajentaa, kun taiteen ei tarvitse olla fyysisesti lainaamossa. Virtuaaligalleriassa eivät tule seinät vastaan. Taiteen ystävät puolestaan saavat kotona eteensä kokonaisen taidegallerian.

Virtuaaligallerian ei tarvitse olla pelkkä taiteen katselupaikka, vaan se voi toimia myös ostospaikkana. Alkuvuodesta uutisoitiin, kuinka verkkokaupoista ostaminen on yleistynyt. Asiakkaat pitävät ostamisen helppoudesta: kotoa ei tarvitse lähteä ja ostoksia voi tehdä ajasta riippumatta. Tampereen Taiteilijaseura on tarttumassa tähän mahdollisuuteen, kun Taidelainaamolle ollaan suunnittelemassa omaa nettikauppaa. Erilaisia mahdollisuuksia tutkitaan yhdessä Helsingin ja Oulun taidelainaamoiden sekä Taidemaalariliiton kanssa.

Pyörä on siis laitettu pyörimään. Jo tässä vaiheessa on hienoa maalailla kuvia siitä, miten ihmiset istuskelevat kotona selailemassa, ihastumassa ja klikaamassa taidetta kotiinsa. Tällöin myös niiden, jotka asuvat pitkän matka päässä, on mahdollista päästä osaksi Taidelainaamon palveluita. Tutkimusten mukaan nuoret ovat ennakkoluulottomia hankkimaan tuotteita netistä. Vanhemmat taas käyttävät nettiä tiedonhankintaan: tuotteita selaillaan, päätös tehdään jo ehkä tässä vaiheessa, mutta tuote vielä tsekataan paikan päällä. Miten vain, netti antaa asiakkaille vapauden tutustua teoksiin helposti kotoa käsin ja luo taiteilijoille hienon mahdollisuuden esitellä teoksiaan Taidelainaamon kautta laajemmin – ja lisätä teostensa myyntiä.

Laadukkaan ja monipuolisen nettigallerian ja myöhemmin verkkokaupan ylläpito vaatii myös taiteilijoilta enemmän aktiivisuutta kuin aikaisemmin. Teoskuvien ottamisen vaiva kuitenkin kannattaa: mitä monipuolisempi ja laajempi nettigallerian valikoima on, sitä monipuolisempi ja laajempi on myös asiakaskunta. Laajasta asiakaskunnasta saadaan vakituisia asiakkaita, kun palvelu pelaa ja netissä olevat teokset pystytään toimittamaan asiakkaille vaivattomasti ja varmuudella.

Mitä matalampi kynnys asiakkaalla on hankkia taidetta, sitä todennäköisemmin hän sen tekee. Kun palvelu on asiakkaan luottamuksen arvoinen, hän haluaa tulla nettigalleriaan ja -kauppaan toistekin. Taiteen lainaajille kannattaa viritellä verkkoja!

Teksti: Katri Heinänen, taidelainaamokoordinaattori