sivu 1 sivu 2 sivu 3 sivu 4

YHTENÄINEN TAIDEHALLINTO TUO TAITEILIJAN ÄÄNEN KUULUVIIN

Ministeriöt kisaavat vallasta

Taidetoimikuntien toimintaa ohjaa opetusministeriö, mutta niiden virkamiehet ja -naiset ovat sisäasiainministeriön alaisten lääninhallitusten palkkalistoilla. Toimikuntien jäsenet ja varsinainen toiminta kuuluvat siis eri ministeriöiden alaisuuteen, mistä on seurannut ristiriitoja. Myöntämistään taiteilija- ja kohdeavustuksista alueelliset taidetoimikunnat ovat päättäneet itsenäisesti.

Opetusministeriön työryhmä tutki kahta vaihtoehtoista mallia, jotka nimettiin taidetoimikuntamalliksi ja lääninhallitusmalliksi. Äänestyksen jälkeen työryhmän enemmistö päätyi kannattamaan taidetoimikuntamallia.

Lausunnoissaan Taiteen keskustoimikunta ja kaikki alueelliset taidetoimikunnat sekä taidealan järjestöt kannattavat yksimielisesti taidetoimikuntamallia. Sisäasiainministeriö ja lääninhallitukset ovat lääninhallitusmallin kannalla. Kulttuuriministeri Tanja Saarela on taidetoimikuntamallin takana ja neuvottelee asiasta parhaillaan sisäministeriön kanssa.

Taidetoimikuntamallissa valtakunnallinen ja alueellinen taiteenedistäminen yhdistettäisiin ja alueelliset taidetoimikunnat liitettäisiin hallinnollisesti taiteen keskustoimikunnan alaisuuteen osaksi valtion taidetoimikuntalaitosta. Niiden henkilöstö siirtyisi sisäasiainministeriön alaisista lääninhallituksista opetusministeriön alaiseen taiteen keskustoimikuntaan

Toisessa ns. lääninhallitusmallissa alueelliset taidetoimikunnat siirrettäisiin opetusministeriöstä sisäasiainministeriön alaisuuteen lääninhallituksissa toimiviksi taide- ja kulttuurineuvostoiksi. Suurin muutos nykytilanteeseen olisi, että taidetoimikuntien itsenäinen päätöksenteko lakkaisi ja niistä tulisi neuvoa-antavia elimiä. Päätökset alueellisista taideasioista tekisi lääninhallituksen sivistysosaston virkamiesjohto.

Työryhmä esittää taidetoimikunnille myös lisää rahaa ja henkilökuntaa. Kymmenien apurahanimikkeiden viidakkoa aiotaan myös karsia ja tiivistää yhdistelemällä niitä isommiksi kokonaisuuksiksi. Tästä työryhmä oli yksimielinen.

Teksti ja kuva: Pertti Peltonen
Pertti Peltonen@luukku.com