KETTUKI TUKEE KEHITYSVAMMAISIA TAITEILIJOITA

Hämeenlinnan Verkatehtaan tiloissa toimii Kehitysvammaisten taiteilijoiden tuki ry. Sen toiminta-ajatuksena on tukea kehitysvammaisia taiteilijoita kaikissa taideharrastukseen ja taiteen ammatilliseen harjoittamiseen liittyvissä kysymyksissä.

KETTUKI:n järjesti 3.6.-6.8.2006 Voipaalan Taidekeskuksessa Valkeakoskella näyttelyn. Mukana oli suomalaisia ja tanskalaisia. Kuraattori Ahti Isomäen mukaan kehitysvammaisille taiteilijoille on tyypillistä ilo työskennellä ryhmässä. Kunnallisesti avustettu tanskalainen Karavana-ateljee on työyhteisö, jossa kehitysvammainen taiteilija saa palkkaa taiteilijan työstä. Näyttelyn yhteydessä on julkaistu selkokielinen taidejulkaisu, Aurinko ja kolme kuuta.

Kehitysvammaisen taiteilijan oikeus tulla hyväksytyksi ammattilaisena nousi esille kun Kiasma järjesti Hännätön kissa -näyttelyn 2002.

KETTUKI valitsi lieksalaisen Kirsi Mikkosen vuoden 2006 kehitysvammaiseksi taiteilijaksi. Mikkosen retrospektiivinen yksityisnäyttely on avoinna ARX Galleriassa Hämeenlinnassa 17.10.-5.12.2006.

-------------------

ALLI JA ALLAN SALON ERILLISRAHASTON STIPENDIT 2006

Rahastipendejä jaettiin Tampereen Taiteilijaseuran toukokuun 2006 yleiskokouksessa seuraaville seuran taiteilijoille: Katri Mononen, Jonna Karanka, Hanna Oinonen ja Minna Soraluoma. Näyttelystipendiä ei poikkeuksellisesti jaettu tänä vuonna.

-------------------

TAMPEREEN TAITEILIJASEURAN JÄSENTEN TEEMANÄYTTELY KESÄLLÄ 2007

Taidekeskus Mältinrantaan ja sen lähiympäristöön tulee esille ensi kesällä 2007 seuran taiteilijoiden töistä koottu teemallinen yhteisnäyttely. Näyttelyn työnimenä ja alustavana teemana on "Rajaton rakkaus". Haussa ovat teokset, joissa ilmenee taiteenteon prosessinomaisuus, samoin kuin interaktiivinen taide ja performanssitaide.

Teema pitää sisällään niin lempeän rakkauden kuin sen aggressiivisuuteen yltävän ääripään: intohimon ja fanaattisen, tuhoavan ja tukahduttavan luonteen. Haku ja teosvalinta näyttelyyn helmikuussa 2007. Älä ohita!