sivu 1 sivu 2 sivu 3

LUOVA TAMPERE ANTAA TAITEELLE UUDEN MAHDOLLISUUDEN

Kun Kulttuuripääkaupunki 2011 -hanke käynnistyi kesällä 2005, siihen kytkettiin samalla elinkeinopoliittinen Luova Tampere -ohjelma. Kulttuuripääkaupunkihankkeeseen tuli yli 1000 ideaa, joista lähes 130 hyväksyttiin suoraan. Loput ideat ovat seulonnassa keväällä 2006 käynnistyneessä Luova Tampere -ohjelmassa, joka pyrkii kehittämään ideoista liiketaloudellisesti kannattavaa toimintaa.

eTamperetta seuraava ohjelma on jaettu kolmeen osaan, joista yksi on kulttuuriteollisuus. Luova Tampere -ohjelma hautoo kulttuurissakin yrittämistä ja synnyttää uusia kulttuuriyrityksiä vuosina 2006 - 2011. Lisäksi yrittäjiä koulutetaan markkinointiin, myyntiin ja yleisemmin liiketoimintaosaamiseen. Toisekseen ohjelma on luomassa verkkoon kulttuuriyrittäjien yhteistä informaatio- ja kauppapaikkaa.

- Emme halua puuttua taiteeseen taiteena, vaan luoda mahdollisuuden taiteelle elää liiketaloudellisten pelisääntöjen maailmassa, kiteyttää Tampereen elinkeinojohtaja Eero Ottila.

Yksittäinen taiteilija ei voi lähettää hakemusta Luova Tampere -ohjelmaan, vaan hakemuksen voivat jättää ainoastaan yhteisöt, yritykset ja osuuskunnat. Haku on jo käynnissä. Syksyllä 2006 ohjelma järjestää ensimmäisen avoimen hakukierroksen, jonka jälkeen haku on jatkuva. Luova Tampere -ohjelman kautta yhteiskunta jakaa yrittämisen riskiä taiteilijan kanssa ja vaatii tätä itseään ottamaan vastuun omasta toimeentulostaan.

Luova Tampere -ohjelma

Tampereen kaupunkistrategian mukaan Tampereen tavoitteena on olla hyvien palvelujen, osaamisen ja luovuuden kansainvälinen kasvukeskus. Menestyvää yritystoimintaa ja sen alueelle tuomaa hyvinvoinnin kasvua voidaan merkittävästi lisätä investoimalla kulttuuriin ja innovatiivisuutta mahdollistaviin rakenteisiin.

Luova Tampere -ohjelma on Tampereen kaupungin elinkeinopoliittinen ohjelma, joka toteutetaan vuosina 2006 - 2011. Ohjelma luo edellytyksiä ja mahdollisuuksia sille, että Tampereen seutu säilyy elinvoimaisena, yrityksiä ja osaajia houkuttelevana monialaisena osaamiskeskittymänä.

Luova Tampere -ohjelma on laaja yhteistyöhanke, jossa Tampereen kaupunki toimii mahdollistajana. Ideoinnin ja toteutuksen tekevät alueen elinkeinoelämä, järjestöt, yhteisöt sekä alueen koulutus- ja tutkimuslaitokset.

Luova Tampere -ohjelma perustuu luovuuden avoimeen tulkintaan, joka korostaa yleistä uskallusta ja kykyä yhdistellä ja tehdä asioita uudella tavalla. Sen lisäksi, että ohjelma korostaa uutta liiketoimintaa erityisesti kulttuurisektorilla sekä tuottavampia toimintatapoja palveluissa se kiinnittää runsaasti huomiota myös luovuuden edellytysten rakentamiseen. Luova Tampere -ohjelma tekee tiivistä yhteistyötä Kulttuuripääkaupunki- ja Vuores-hankkeiden kanssa.

Ohjelman tavoitteena on synnyttää uutta kannattavaa liiketoimintaa, rakentaa kansallisia ja kansainvälisiä menestystarinoita, lisätä yhteistyötä ja verkostoitumista sekä edesauttaa kulttuurialan yrittäjyyttä ja liiketoimintaosaamista.

Ohjelman käynnistymistä edelsi laaja valmistelu, jossa oli mukana yli 100 asiantuntijaa yrityksistä, tutkimuslaitoksista, elinkeinoelämän etujärjestöistä, kulttuurisektorilta, kolmannelta sektorilta ja Tampereen kaupungilta.

Ohjelmalla on kolme teemakokonaisuutta:
1. Kulttuuriteollisuus
2. Teknologian mahdollistamat uudet palveluinnovaatiot
3. Luovuuden mahdollistaminen ja luovat rakenteet

Kulttuuriteollisuus

Tampereella on Suomen mittakaavassa merkittävä kulttuurisektorin keskittymä. Viestinnän ja kulttuurin alueilla on noin 9500 työpaikkaa ja kapeammankin määritelmän mukaan noin 7000 työpaikkaa. Tamperelaisella kulttuurisektorilla on potentiaalia nousta myös taloudellisessa mielessä selvästi tärkeämpään asemaan ja yhdeksi Tampereen strategiseksi painopistealaksi.

Luova Tampere -ohjelmaan valitut painopistealueet Kulttuuriteollisuuden teema-alueessa ovat:
" Kulttuurialan osaamisen tuotteistuksen ja liiketoiminnan edistäminen, sisällöistä liiketoimintaa
" Kulttuurialan yrittäjyyden ja yritysverkostojen kehittäminen
" Kulttuuriteollisuuden kansainvälistäminen ja viennin edistäminen

Tervetuloa mukaan ohjelmaan!

Lasse Paananen

Kirjoittaja on Luova Tampere -ohjelman kehityspäällikkö, jonka Tampereen Taiteilijaseura on kutsunut seuraan kertomaan ohjelmasta syksyn 2006 aikana.

lasse.paananen@tampere.fi

sivu 1 sivu 2 sivu 3