Haiharan taidekeskus

Haiharan kartanoalue on ollut vuodesta 1995 Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden käytössä, siellä järjestetään kesäaikaan 5-7 näyttelyä taiteen eri osa-alueilta. Taidekeskuksen kahta näyttelyrakennusta voi hakea yhtenä kokonaisuutena tai erikseen yksityis- ja ryhmänäyttelyihin. Molempien tilojen vuokra on 100 €/viikko. Ulkotiloihin voi suunnitella ympäristö- ja tilataideteoksia. Haku vuosittain syyskuun puoleenväliin mennessä. Kesällä 2010 Haiharassa on esillä mm. KOTI-näyttely, jossa on teoksia 18 taiteilijalta.

Näyttelyhakemukset:
Johtava koordinaattori Elise Pedersen, puh. 050 553 8673, s-posti elise.pedersen@tampere.fi. Haiharankatu 30. www.tampere.fi.

Taidehalli TR1

Finlaysonilla vuodesta 2005 toiminut TR1 on visuaalisten taiteiden näyttelykeskus. Tiloissa toimivat Tampereen taidemuseo, Tampereen nykytaiteen museo, Modus ry, Valokuvakeskus Nykyaika ja Mediamuseo Rupriikki. TR1:n näyttelyohjelman suunnittelee työryhmä.

Kuvataide on yksi TR1:n painopistealueista ja näyttelytoiminta suuntautuu myös valokuvaan, muotoiluun ja sarjakuvaan. Taidenäyttelyiden määrä vaihtelee vuosittain. Näyttelytilojen hinnoista sovitaan näyttelykohtaisesti. Hakijoiden edellytetään hankkivan aktiivisesti mahdollisia yhteistyökumppaneita ja rahoittajia omille näyttelyprojekteilleen. TR1:ssä avautuu kesäkuussa Anssi Kasitonnin, Katja Tukiaisen ja Jani Leinosen näyttely.

Näyttelyhakemukset:
Vs. näyttelypäällikkö Laura Köönikkä, puh. 040 8004 389, s-posti laura.koonikka@tampere. fi. Väinö Linnan aukio 13. www.tampere.fi/tr1

Tampereen taidemuseo

Tampereen taidemuseo on perustettu vuonna 1931 Tampereen Taideyhdistys ry:n toimesta. Näyttelyohjelmaa suunnitellaan näyttelytyöryhmässä, johon kuuluvat museon vs. näyttelypäällikkö Laura Köönikän lisäksi edustajat taidemuseon muista toimintayksiköistä. Taidemuseon näyttelyohjelman päättää museonjohtaja Taina Myllyharju. Noin 8000 neliön näyttelytilassa on vuosittain 4 - 10 näyttelyä. Taidemuseo ei toimi kaupallisella periaatteella eikä peri tiloistaan vuokraa.

Näyttelyhakemukset:
Museonjohtaja Taina Myllyharju, puh. 040 801 6665, s-posti taina.myllyharju@tampere. fi, ja vs. näyttelypäällikkö Laura Köönikkä, puh. 040 8004 389, s-posti laura. koonikka@tampere.fi. Puutarhakatu 34. www.tampere.fi/taidemuseo/.

Työväenmuseo Werstas

Työväenmuseo Werstas perustettiin 1993. Museo järjestää 1 - 2 taidenäyttelyä vuodessa. Kokeilevan museotoiminnan tilassa (Komuutti) toteutetaan myös pientuotantoina vuosittain useita taideproduktioita. Werstaan taidenäyttelyissä taiteen sisältö ja sanoma ovat esteettisiä tekijöitä oleellisempia, siksi museon nykytaidetta esittelevissä näyttelyissä on usein yhteiskuntakritiikkiä ja kantaaottavia äänenpainoja.

Komuutin valintakriteerit ovat tilan koon (16 neliötä) ja nopeiden vaihtojen vuoksi joustavat, siellä on vapaita näyttelyaikoja vielä kesälle 2010. Näyttelyohjelma vuodelle 2011 on jo valmis, mutta vuodelle 2012 voi vielä tehdä ehdotuksia näyttelyistä. Valinnat perustuvat prosessiin, jossa työryhmä muodostaa ehdotuksista näyttelyohjelman. Valintoihin vaikuttavat näyttelyideoiden soveltuvuudet museon muuhun vuosiohjelmaan. Näyttelytiloista ei peritä vuokraa, eikä Werstas maksa näyttökorvauksia.

Näyttelyhakemukset:
Näyttelypäällikkö Ulla Jaskari, puh. 010 420 9263, s-posti ulla.jaskari@tyovaenmuseo.fi. Väinö Linnan aukio 8. www.tyovaenmuseo.fi.

Tampereen nykytaiteen museo

Tampereen nykytaiteen museo on perustettu 1966. Museorakennus Pyynikin kaupunginosassa suljettiin vuonna 1993 ja museon hallinto ja varastot siirrettiin Hatanpään sairaalalta vuokrattuihin tiloihin. Näyttelytoimintaa jatkettiin eri puolilla kaupunkia vuoteen 1999 saakka.

Nykytaiteen museo liitettiin 1998 museotoimeen ja toiminta siirtyi Museokeskus Vapriikkiin, jonka näyttelytoimintaan museo myös osallistui. Vuonna 2005 nykytaiteen museo siirrettiin Tampereen taidemuseon alaisuuteen, samalla yhdistettiin kaupungin ja museoiden kokoelmien hallinto ja hoito. Tampereen nykytaiteen museo osallistuu nykyään vuosittain Tampereen taidemuseossa järjestettävään näyttelytoimintaan ja organisoi 2 - 3 taideprojektia kaupunkitilaan.

Tuomiokirkonkadun kesäteoksesta järjestetään vuosittain valtakunnallinen haku ja sen toteutuksesta maksetaan taiteilijalle 4000 €. Toukokuussa museo toteuttaa Tuomiokirkonkadun kesäteoksen ja kesäkuussa Keskustorin täyttää taiteilija Kaisa Salmen ympäristötaideteos.

Näyttelyhakemukset:
Kuvataideintendentti Sirpa Joenniemi, puh. 050 554 9492, s-posti sirpa.joenniemi@tampere.fi.

Teksti: Jaana Rämä