Pirkanmaan Triennaali 2009

Pirkanmaan 4. Triennaalin kuraattoriksi on valittu Paula Toppila. Vuoden 2009 triennaaliin on vielä aikaa, mutta valmistelut ovat jo käynnissä. Laaja katsausnäyttely Tampereen Taidemuseossa vaatii taustatyötä, joten Toppila alkaa tutustua pirkanmaalaiseen taiteeseen jo tänä syksynä. Näyttelyä aletaan varsinaisesti koota keväällä 2008. Päämääränä on korkeatasoinen näyttely, jossa alueen ominaislaatu ja ajankohtaiset ilmiöt näkyvät. Toppila on kuratoinut monia kansainvälisiä näyttelyitä Näyttelyvaihtokeskus Framessa työskennellessään.

Uusia lehtiä

Täydellinen ympyrä on saanut seuraa Helsingin Taiteilijaseuran julkaistua kaksi lehteä, keväällä 2007 Omakuvaja syksyllä Kvartetti –nimisinä. Lehdet kruunaavat helsinkiläisten juhlavuoden tapahtumia.

Lahtelaisetkin ovat julkaisseet oman Taidepanimo-aikakauslehden, jossa käsitellään kulttuurikeskuksen asioita. Se on samalla kaupunkitaidenäyttelyn luettelo ja esseekokoelma. Lehdessä esitellään Panimon toimijat, erityisesti Visuaalisten taiteiden keskus (lehden pääjulkaisija) ja Kuvataiteen pedagoginen keskus. Julkaisun prameus selittynee EU-tuella.

Suomen Kuvataidejärjestöjen Liitto suunnittelee tiedotuslehteä vuodelle 2008. Kuvataideuutisista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä pääsihteeri Harri Hirvoseen skjl@artists.fi. Lehdet eivät jää tähän, sillä myös Taidemaalariliitolta on tulossa lehti, jonka toimittajana on Täydellisen ympyrän entinen päätoimittaja Tiina Lamminen. Tuleva pilottijulkaisu ilmestyy alkuvuodesta 2008.

SKjL:n Minimi ja juhlavuosi

Suomen Kuvataidejärjestöjen Liitto järjestää vuosinäyttelynsä K.H.Renlundin taidemuseossa Kokkolassa. Näyttelyyn tarjottavien teosten maksimikoko oli 30 cm X 30 cm X 30 cm. Näyttelyyn oli mahdollista tarjota myös useampiosaisia teoksia, joiden osat ovat alle maksimikoon.

Sain kutsun toimia juryttäjänä yhdessä vantaalaisen kuvanveistäjä Raimo Jaatisen (puheenjohtaja) sekä porilaisen taidemaalari Helena Laineen kanssa. Pidin tehtävästä, sillä pienoisformaattia voi lähestyä monella tavalla. Pienoistaideteos voi olla vaikka mitä herkästä tai humoristisesta piirroksesta monimutkaiseen esinekoosteeseen. Pienoistaide tuottaa tasa-arvoa eri maakunnissa tai erilaisissa rahatilanteissa työskentelevien taiteentekijöiden kannalta.

Minimin kuvajurytyö tehtiin elokuun lopulla. Näyttelyyn tarjosi teoksiaan kaikkiaan 315 taiteilijaa. Teosvaiheeseen pääsi 83, joista kuusi on seuramme jäseniä. Alustavasti näyttelysuunnitelmamme perustuu kahdeksalle teemalle, joita tulkitsimme löytävämme teoksista.

Tätä kirjoittaessani odotan jännityksellä pystytys- ja ripustustapahtumaa, vaikka erityisesti kaksiulotteisten teosten kohdalla oli tavallista helpompaa arvioida teoksia kuvan perusteella, sillä laserkopiot ja tulosteet esittivät teokset melko lailla yksi yhteen koossa.

Tulevana vuonna 2008 SKjL:n täyttää 70 vuotta. Sen kunniaksi järjestetään useita tapahtumia, joista valtakunnallinen vuosinäyttely Mikkelin Taidemuseossa 28.11.2008–18.1.2009 on kaikille avoin. Totuttuun tapaan se on pistenäyttely ja Kuvaston jäsenille maksetaan näyttelykorvaukset. Yhdistystasolla taas liiton jäsenyhdistykset voivat lähettää edustajiensa teoksia Nettitaidenäyttelyyn 1.2.-31.5.2008 sekä kesän juhlanäyttelyyn ”Neljä ulottuvuutta” Voipaalan Taidekeskukseen Sääksmäelle.

Teksti: Anna Kirstinä

Remontti tuo työtiloja

Näillä näkymin vuoden 2008 lopussa Taidekeskus Mältinrannassa avautuu uutta työtilaa, kun Tampereen kaupungin saneeraushanke valmistuu. Uusia tiloja saadaan noin 700 neliötä. Tiloihin tulee sijoittumaan mm. Grafiikanpajan laajennus, korkea monumenttiateljee sekä metallityö- ja hitsaustilat. Taiteilijat voivat vuokrata tiloja projektityöskentelyynsä ja niitä käytetään myös kurssi- ja yhteistyöskentelyyn.

Luovuuden markkinoilla

Pirkanmaan taidetoimikunta järjesti lokakuussa koulutustilaisuuden eri alojen taiteilijoille. Luovuuden markkinoilla -seminaari käsitteli taiteilijan esittelyaineistoa, nettisivuja ja medialle suunnattua materiaalia.

Kimmo Mattila kuvaili ihanteellisia taiteilijan nettisivuja. Niille ei pidä ahtaa liikaa tavaraa. Sivujen tulee tarjota tietoa sopivasti annosteltuna ja yhteystiedot. Lyhyet tekstit, nopeasti latautuvat kuvat ja tehosteiden välttäminen ovat eduksi, samoin lehdistölle vapaasti käytettävissä oleva teksti. Mattilan mukaan muutama kuva riittää ja ne voi tarjota erikseen painokelpoisina versioina.

Lars Holmström kuvaili luovuuden markkinointia ironisesti. On luotava tuote, joka on helposti lokeroitavissa. Yksi muistiin jäävä piirre, värikäs menneisyys ja julkkiskaverit ovat tie menestykseen. Holmström kuitenkin muistutti, että taiteilijat eivät ole kaupustelijoita vaan taiteilijoita.

Taidetoimikunnan sivuilla on saatavissa kalvoja ja tiivistelmiä luennoista osoitteessa www.pirkanmaantaidetoimikunta.fi. Tarjolla on myös uutta tietoa siitä mitä taidetoimikunta toivoo apurahahakemuksilta.