CHEM-Gruppe Chemnitzissä

(jatkuu)

Chemnitz otti ryhmän ystävällisesti vastaan ensin galleriassa ja sitten Raatihuoneen kellariravintolassa tervetuliaisillallisella. Kaupungin edustaja Andreas Liese esitteli meille vierailuohjelmaa. Seuraavana aamuna alkoi pystytysurakka, jota helpottivat kuraattorin esisuunnitelma sekä monilukuinen henkilökunta ”spesialisteineen”. Juhlallisen virallisissa avajaisissa puhui mm. Chemnitzin kaupunginjohtaja Barbara Ludwig ja Tampereen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Seppo Rantanen. Jatkot sujuivat rokkipitoisessa Galerie Weltechossa. Näyttelymme tuntui kiinnostavan ja se sai välittömästi positiivista ennakkohuomiota lehdistössä.

CHEM-Gruppe
Näkymiä Chemnitzistä.

Vierailuohjelmassa oli tutustumisia taiteilijoiden työtiloihin ja näyttelyihin museoissa. Ekspressionisti Karl Schmith-Rottluff on Chemnitzin suuria nimiä. Matkasimme vuoristoon Vogtlandiin. DDR:n aikana rakennetussa lasketteluja hiihtokeskuksessa katsastimme ensin Volkmar Försterin maalauksia, minkä jälkeen ravintolassa huuhtelimme alas kaljalla ja viinillä terveellistä hapankaali-sianliha-peruna apetta. Ylhäältä ravintolasta avautui kumpuileva leppeä vuoristomaisema ja jossakin siellä sijaitsi myös seuraava kohteemme, taiteilijan ateljee.

Vapaapäiväksi varattu keskiviikko vaihtui arkkitehti Martina Wutzlerin opastamaksi kaupunkikierrokseksi. Ihmettelyä herättivät Kassbergin esikaupunkialueen lukuisat upeat rakennukset. Seassa oli rappeutuneita isoja kiinteistöjä, jotka sopisivat työtiloiksi. Paluupäivän vietimme Berliinissä vaellellen holokaust-muistomerkin uumenissa sekä Deutsche Guggenheimissa.

CHEM-Gruppeen kuuluivat Krister Gråhn, Lars Holmström, Sammy-Daniel Hottinen, Marja Jalonen, Susanna Manner, Marketta Mäkinen, Tiina Poutanen, Helge Riskula, Tuomo Rosenlund ja Satu Syrjänen.

Teksti:
Lars Holmström