Lähiötaiteilija kulttuurien sulatusuunissa

Tuntuu siltä, että mitä enemmän rahaa hankkeeseen on käytetty, sitä vähemmän hervantalaiset tietävät koko hankkeesta. Erityisen hyväksi hankkeeksi koettiin Hervannan asukasideat eli ASKI-pienhankkeet. Niiden kautta yhdistyksillä ja muilla yhteisöillä, taloyhtiöillä sekä yksittäisillä asukkailla ja ryhmillä oli mahdollisuus hakea rahoitusta ideoilleen. Pienhankkeissa oli kolme teemaa: alueen vetovoiman ja yhteisöllisyyden lisääminen, ympäristön parantaminen ja yhdyskuntien elävöittäminen tai aktivointi ja syrjäytymisen ehkäisy.

Yksittäisen hankkeen suuruus oli 500-9000 euroa. ASKI -toiminnan vahvuutena oli, että hankkeet syntyivät alueen tarpeista ja näkyivät konkreettisina tuloksina asukkaiden arjessa. Ne saivat aikaan myös uudenlaista aktiivisuutta ja yhteistoimintaa alueella.

Monikulttuurisen työryhmän suunnitelmien pohjalta tehty pienoismalli Keinutoria varten.

Keinutorin Basaaritori kuului ASKI:n ympäristöhankkeisiin. Siinä monikulttuurisuutta tuotiin esille myös ympäristötaiteen keinoin. Monikulttuurinen työryhmä suunnitteli taidehankkeeseen ideoita johdollani. Ryhmä kokoontui kerran viikossa yhteensä 20 kertaa. Torin keskeisenä tavoitteena on luoda puitteet tapahtumille ja tarjota mahdollisuuksia yhteisöllisyyden kehitykselle. Torilla tarjoutuisi mahdollisuus kulttuurien esille tuomiseen.

Tältä pohjalta tein torin luonnokset ja pienoismallin. Alkujaan torin rakennustyöt piti aloittaa jo vuonna 2006, mutta Hervannan Keinutori on edelleen avoin tyhjä asfaltoitu, noin 750 neliömetrin suuruinen aukio. Asukkaat odottavat yhä kaupungin investointipäätöstä.

Monikulttuurista asukastoimintaa

Tuntuu, että maahanmuuttajat pysyttelevät helposti omissa ryhmissään. On pohdittu miten maahanmuuttajaväestön voimavaroja voidaan kehittää ja hyödyntää niin yksilö- kuin yhteisötasolla. Etnisten vähemmistöjen erityisosaamista ja kulttuuria olisi hyödynnettävä paljon enemmän Hervannassa. Tampereen kaupungilla on ollut aktiivinen ote kehittämishankkeiden koordinoijana Hervannassa. Päättäjiltä on puuttunut kuitenkin todellinen halu tai ymmärrys käyttää tätä Hervannan rikkautta myös kuvataiteen alueella.

Monikulttuurisuus ei näy Hervannassa muuten kuin eri kansallisuuksina. Mielestäni se saisi näkyä katukuvassa ja ympäristössä muutenkin kuin ihmisinä. Eksoottiset vivahteet toisivat kaivattua väriä suomalaiseen valtakulttuuriin. Tästä lähtökohdasta kuvataide tai ympäristötaide toimisi ennakkoluuloja purkavana ja etnisiä ryhmiä kokoavana elementtinä.

Onneksi on asukasyhdistys

Tampereen Hervantalaiset ry on aktiivinen yhdistys. Sen toiminta ei tähtää taloudellisen voiton tuottamiseen. Asukasyhdistyksen käytännön toiminta muodostuu asukkaiden mielipiteiden, toiveiden ja taitojen mukaan.

Sen intresseihin kuuluu mm. kuvataideharrastusmahdollisuuksien tuottaminen ja elinympäristön parantaminen myös taiteen keinoin. Toimin tällä hetkellä yhdistyksen taideohjaajana ja ohjaan yhdistyksen kuvataidekerhoa, joka kokoontuu tiistaisin klo 17 - 21. Kerho on tarkoitettu aikuisille ja siinä saa myös yksilöllistä ohjausta. Kerhossa toimii 19 innokasta harrastajaa.

Teksti ja kuvat:
Matti Kuronen