Leena Kelan esitys teki näkyväksi itse performanssin tekemisen. Hän otti tilan osaksi tekemisen prosessia ja sai yleisönkin miettimään, mitä performanssi voisi tässä ja nyt olla. Esitys teki tietoiseksi satunnaisen näkemisestä, siihen tarttumisesta ja yllätyksen mahdollisuudesta.

Leena Kela
Leena Kelan esitys.

Jussi Suvannon esitystä katsoessani mieleen tuli ajatuksia identiteetin muodostumisesta, ihmisten välisestä kohtaamisesta, yleisöstä peilinä ja mahdollisena yhteistyö- tai leikkikumppanina, sekä rajapinnasta eri todellisuuksien välillä. Hänen esityksensä perustui puheen sijasta intensiiviseen läsnäoloon sekä viitteelliseen tekemiseen ja vuorovaikutukseen yleisön kanssa.

Ja Presentaatio

Sekä Leena Kela että Suvi Parrila ovat jäseninä 2008 perustetussa Presentaatiossa, joka on performanssi- ja esitystaiteen tiedotuskeskus. Yhdistyksen tavoitteena on, että taiteilijat ja tapahtumanjärjestäjät voisivat yhdessä kehittää tiedotustoimintaa esimerkiksi kokoamalla yhteen tietoja eri tapahtumista. Yhdistys harjoittaa myös tutkimus- ja julkaisutoimintaa sekä järjestää erilaisia keskustelutilaisuuksia.

Illan aikana nähdyt Pilvi Takalanlempeän huumorin sävyttämät videot perustuvat paikkasidonnaisiin performansseihin ja interventioihin. Hienovaraisesti, pienillä tarinoilla ja teoilla videoiden henkilöt vaikuttavat arjessa vastavirtaan. He tekevät näkyväksi ja kyseenalaistavat kirjoittamattomia sääntöjä, tai osoittavat aukkopaikkoja jaetuissa totuuksissa.

Jussi Suvanto
Jussi Suvanto Telakalla.

Teboil feat. ABC tarjosi musiikkia illan päätteeksi. Solisti oli valmis esittämään minkä tahansa tekstin. Esimerkiksi yleisön joukosta tarjottu Kodin Kuvalehden yleisönosastokirjoitus sai yleispätevän, jopa runollisen merkityksen laulettuna. Matkalipulla vaikutti olevan jokin sanoista riippumaton, salaperäinen merkitys. Kieli on muutakin kuin asioiden toimittamista, selittelyä tai komentelua.

Illan esityksissä tunsi itsestäänselvyyksien hetkeksi nyrjähtävän paikaltaan. Sääntöjen ja velvollisuuksien sijasta arjessa voisi kuulostella mahdollisuuksia. Perfo!:n kaltaisia klubi-iltoja järjestetään myös Helsingissä, Turussa ja Lahdessa.

Teksti: Selina Anttinen
Kuvat: Teemu Kangas