kuva kannesta

INFO

Täydellinen Ympyrä on Tampereen Taiteilijaseura ry:n tiedotuslehti ja keskustelufoorumi taiteilijoille ja kaikille kuvataiteista kiinnostuneille. Kirjoittajat vastaavat itse tekstiensä sisällöstä.

julkaisija: Tampereen Taiteilijaseura ry, Kuninkaankatu 2, 33210 Tampere
päätoimittaja: Marja-Liisa Torniainen
nettilehti: Mari Myllymäki
etusivun kuva: Zsuzsa Demeter: akvarelli sarjasta Kuvia Kyllikistä, 27x41, 2003
piirroskuvitus: Zsuzsa Demeter: tussipiirroksia Chardin, Watteau, Goya, Vermeer, Dûrer ja La Tour esikuvina

TAMPEREEN TAITEILIJASEURA RY

Tampereen Taiteilijaseura ry on Suomen toiseksi vanhin toimiva ammattitaiteilijoiden yhdistys (perustettu 1920), johon kuuluu 230 jäsentä (lokakuussa 2004). Sen tavoitteena on tukea alueen taiteilijoita ja edistää pirkanmaalaista kuvataidetta. Seura järjestää jäsenilleen täydennyskoulutusta, tiedottaa ajankohtaisista ammatillisista asioista ja pyrkii aktiivisesti luomaan uusia työtiloja ja näyttelymahdollisuuksia. Yhteistyö ulkomaisten taiteilijoiden ja taiteilijajärjestöjen kanssa sekä kansainvälinen toiminta yleensä ovat jatkuvasti lisänneet merkitystään seuran toimintojen joukossa.

Taiteilijaseuran toimintamuodoista näkyvimpiä ovat sen järjestämät näyttelyt. Taidekeskus Mältinranta, Tampereen Taiteilijaseuran toimintakeskus, valmistui alunperin vedenpuhdistuslaitokseksi vuonna 1926, mutta laitoksen toiminnan loputtua Tampereen kaupunki kunnosti tilat ja vuokrasi ne Tampereen Taiteilijaseuralle vuonna 1983. Kahden näyttelysalin lisäksi Taiteilijaseura sai rakennuksesta toimistotilat ja grafiikan pajan työtilat. Vuodesta 2000 lähtien rakennuksessa on toiminut myös Taidelainaamo.

Taidekeskus pitää sisällään kaksi erilaista näyttelytilaa: Galleria Mältinranta on tilava (190 m2) ja korkea näyttelytila, joka tarjoaa taiteilijoille runsaasti ripustustilaa. Studio Mältinranta on Galleriaa pienempi (70 m2), mutta korkeampi tila, joka on pimennettävissä, joten se soveltuu hyvin myös video- ja muun mediataiteen esittelyyn.

Seura esittelee säännöllisesti taiteilijoitaan myös pienoisnäyttelyin Tampere-talon aulassa, kaupungin virastotalon aulassa, TAYSin kahvilassa ja Finn-Medin tiloissa sekä Tarton Tampere-Majassa Virossa. Pirkanmaan aluetaidemuseon ja Hiekan taidemuseon kanssa järjestetään seuran edesmenneitä taiteilijoita esitteleviä pieniä näyttelyjä Hiekan taidemuseon tiloissa. Lisäksi kolmen vuoden välein Taiteilijaseura järjestää yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa kaikille pirkanmaalaisille taiteilijoille avoimen ”Pirkanmaan triennaali” -näyttelyn Tampereella. Seura esiintyy myös omin näyttelyin eri puolilla Suomea ja ulkomailla.

Tampereen Taiteilijaseuran grafiikan pajassa on toimivat välineistöt eri taidegrafiikan menetelmillä työskentelyyn. Pajalla järjestetään myös kursseja sekä ammattilaisille että taidegrafiikan harrastajille. Sekä aikuisille että lapsille suunnattuja kuvataidekursseja järjestetään kesäkuukausina Haiharan taidekeskuksessa. Muotokuvatilauksia varten seura ylläpitää esittelymateriaalia Taiteilijaseuran toimistossa.

Seuran tavoitteita Taidekeskus Mältinrannassa ovat grafiikan pajan laajentaminen ja Taidekeskuksen jatkona olevan allasosan remontoiminen taiteilijoiden yhteistyöpajatiloiksi.

Tampereen Taiteilijaseuran johtokuntaan kuuluvat vuonna 2004 Lars Holmström puheenjohtajana, Janne Laine ja Jaakko Himanen varapuheenjohtajina sekä muina jäseninä Jarmo Kallinen, Anna Kirstinä, Virve Lilja, Pasi Niininen, Marjo-Riitta Sasi ja Marja-Liisa Torniainen.

Taidekeskus Mältinranta
Kuninkaankatu 2, 33210 Tampere
Puh.+ fax: 03-2149214
E-mail: info@tampereen-taiteilijaseura.fi
Internet: http://www.tampereen-taiteilijaseura.fi
Näyttelyt ja Taidelainaamo avoinna ma-to 12-18, pe-su 12-16.