kuva kannesta

Uutiset ja ilmoitusasiat

UUTISIA

Pirkanmaan taidetoimikunnalla on Prahan keskustassa käytettävissään huoneisto yhdessä Pohjanmaan taidetoimikunnan kanssa. Taidetoimikunnat ovat jakaneet huoneiston käyttövuorot siten, että kummallakin on tietty määrä viikkoja vuosittain. Asunnossa voi kerrallaan yöpyä 1-4 henkeä. Taidetoimikunta välittää asuntoa pirkanmaalaisille taiteilijoille ja taidealan työntekijöille. Tila ei mahdollista varsinaista työskentelyä, mutta soveltuu hyvin esimerkiksi kaupunkiin tutustumiseen ja näyttelyn aikaiseen asumiseen kaupungissa. Yli kahden viikon majoittuminen edellyttää työskentelyä tai vastaavaa paikan päällä. Taidetoimikunta ei peri asunnosta vuokraa, mutta edellyttää tilojen siivoamista käytön jälkeen sekä kirjallista raporttia. Vuoden 2005 viikot on juuri jaettu ja niihin voi hakea vapaamuotoisella hakemuksella. Pirkanmaalaisten ajat ja tarkemmat tiedot os. www.pirkanmaantaidetoimikunta.fi

Tampereen kaupunki on solmimassa sopimusta kuvataiteilijaresidenssistä Düsseldorfin kaupungin kanssa. Düsseldorf on Saksan suurimman osavaltion Nordrhein-Westfalenin (n. 17 milj. asukasta) pääkaupunki ja tunnettu taidekeskus, jota myös ”Saksan Pariisiksi” kutsutaan. Tarkoituksena on tehdä sopimus, joka mahdollistaa yhdelle kuvataiteilijalle 2-4 kuukauden työskentelyn ja näyttelyn pitämisen Düsseldorfissa. Sopimus saataneen valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä. Tampereen Taiteilijaseura on mukana hankkeen valmistelussa.

Myös Meksikon valtion kanssa valmistellaan kolmen vuoden (2005-2007) ajan kestävää taiteilijavaihtosopimusta Tampereen kaupungin kulttuuritoimessa. Sopimus tulisi koskemaan sekä taiteilijoita että käsityöläisiä. Kaupunki pyrkii saamaan sopimuksen allekirjoitetuksi vielä tämän syksyn aikana.

Tampereen Taiteilijaseura on aloittanut pohjoismaisen taiteilijavaihdon ja näyttely-yhteistyön ystävyyskaupunkien taiteilijayhdistysten kanssa. Vuosina 2003-2004 toteutui Taidekontti-kiertonäyttely, jonka puitteissa Tampereella vieraili taiteilijoita useista Pohjoismaista ja yhteispohjoismainen kiertonäyttely oli esillä Tampereen lisäksi Ruotsin Norrköpingissä, Tanskan Odensessa ja Norjan Trondheimissa. Varsinainen projektiin liittyvä taiteilijoiden työskentelyvaihto alkoi tänä vuonna (2004), jolloin Taidekeskus Mältinrannan grafiikan pajalla työskenteli kolme taiteilijaa Odensesta ja taidegraafikko Tuukka Peltonen työskenteli seuran edustajana Fyns Grafiske Verkstadissa Odensessa. Tampereen Taiteilijaseura on saanut taiteilijavaihtohankkeisiin Tampereen kaupungilta käyttöönsä ns. Toriateljeen 1-2 kertaa vuodessa. Tiettävästi kaupungilla kuitenkin on paineita Toriateljeen myyntiin, joten residenssitoiminnan jatko nykyisissä tiloissa on vaakalaudalla. Ihanteellista olisi, jos Toriateljeelle löydettäisiin kuvataidemyönteinen mesenaatti, joka pelastaisi perinteikkään ateljeen ja sitoutuisi säilyttämään sen residenssikäytössä.

Taidemuseoiden lisätilat jäissä ainakin vuoteen 2008 saakka

Tampereen kaupunginhallitus ei ole perustamassa taidemuseoiden lisätilakysymyksen ympärille suunnitteluryhmää, johon tulisi mukaan myös Tampereen Taiteilijaseuran edustaja. Täydellisen ympyrän saamien tietojen mukaan kaupungin Tampereen taidemuseolle ja Sara Hildénin taidemuseolle luvatut lisätilat eivät ole mukana kaupungin taloussuunnitelmissa, jotka ulottuvat vuoteen 2008 saakka.

Osa Tampereen nykytaiteen museon näyttelytoiminnasta siirtyy Vapriikista huhtikuussa avautuviin tiloihin Kuusvooninkiseen Finlaysonin alueelle. Suunnitteilla on myös TNM:n toimistotilojen osittainen muuttaminen vanhaan tehtaaseen.

Näyttelytoimintaa Kuusvooninkiseen

Näyttelytoiminta Kuusvooninkisen uusissa näyttelytiloissa Finlaysonin alueella alkaa ensi vuoden huhtikuun alussa. Tampereen taidemuseon tutkija Tapani Pennanen selvittää parhaillaan Tampereen nykytaiteen museon, Valokuvakeskus Nykyajan, Pirkanmaan muotoilu- ja taideteollisuusyhdistys Moduksen, Museo Villa Urpon ja Grafiikanpaja Himmelblaun näyttelytarpeita ensi vuoden ohjelman luomiseksi vaihtuvien näyttelyiden tiloihin. Yhdistelmä on Tampereella uusi, koska mukana on yhdistysten ja kaupungin lisäksi yksityisiä toimijoita.

Tampereen museotoimen hallinnoimissa tiloissa on neljä isoa näyttelysalia ja yksi pienempi sali, joiden yhteispinta-ala on noin 850 neliötä. Muuttamassa oleva Mediamuseo Rupriikki ottaa haltuunsa tiloista kaksi isoa salia pysyvälle toiminnalleen, kun vaihtuvat näyttelyt saavat käyttöönsä loput salit.

Näyttelytilojen lisäksi Kuusvooninkiseen tulee toimistotilat noin 20 henkilölle. Taidemuseon henkilöstö muuttaa tiloihin pois Puutarhankadulta, ja suunnitteilla on myös siirtää osa nykytaiteen museotoiminnoista Kuusvooninkiseen. Lisäksi sinne saavat toimistotilansa Mediamuseo Rupriikki, Valokuvakeskus Nykyaika ja Modus.

Jatkuu seuraavalla sivulla >>