kuva kannesta

TAITEEN kirjoissa

Tie taiteilijaksi
(Väliasema Orivesi)

Toim. Olavi Jama, Kansanvalistusseura 2004.

kuva Helena Junttilan teoksesta
Helena Junttila: Tuulenpuuska, 2003, tussi.
Kirjan omaelämänkertakirjoittajista taiteilija Helena Junttilalle on tulossa
yhteisnäyttely Kaija Kiurun kanssa Taidekeskus Mältinrantaan 14. –31.5.2005.

Kirjassa on 17 Oriveden Opiston kuvataidelinjan 1983-1997 käyneen taiteilijan kirjoittama taiteilijaelämänkerta. Sitä miksi teos on koottu tai miten juuri nämä taiteilijat on valittu, ei kirjasta käy selville. Kirjan taiteilijakaarti on kuitenkin edustava ja kertoo opinahjon, väliaseman, merkityksestä. Kirja on kunnianosoitus ja myös selkeästi mainos kansanopisto-opiskelulle ja Orivedellä opettajina vaikuttavan uran tehneille Arja Jämsälle ja Olli Marttilalle. Opisto-opiskeluun ei ole enää sellaista vetoa kuin vielä vuosikymmen sitten.

Kirjan sisältö ei esitä koeteltua ja sisäistettyä reseptiä siitä miten taiteilijoita leivotaan. Mutta miksi ihmeessä jotakin kantaa ei voisi esittää? Miksi taiteilijoiden pitää puheessaan jättäytyä ontuvien allegorioiden ja näennäisen runollisuuden taakse? Kiinnostavampaa kuin kaunokirjallista muotoa etsivä ansioluettelo olisi lukea yhdestä pamfletinomaisesta huomiosta tai vaikka tunteesta. Ei se taiteilijan kuvallista ilmaisutaitoa yksinkertaistaisi. Kun taiteilijaelämänkerrat ovat lähinnä henkilökohtaisia ajankuvia, joutuu summauksen aiheeseen tekemään itse. Päätelmänä ajattelen, ettei esitelty joukko mitään vallankumousta taida sytyttää. Olisiko haastatteluin tai ennakkokysymyksillä avautunut terävämpi näkökulma aiheeseen; siihen miten kuvataiteilija ammattiinsa paistuu?
Taiteilijaksi kypsymisen teema on löyhä ajatuksennyöri myös kirjan johtoartikkelissa. Tuttuun tyyliinsä ammattikirjoittaja Otso Kantokorpi ilmaisee ihan kaiken mitä keksii, ettei vaan mikään unohtuisi mainita ja samalla unohtaa oikeastaan kertoa mitään. Puhuisi edes intohimosta ja rakkaudesta.

Teoksen kirjoittajia ovat Jaakko Tornberg, Jenni Rope, Elena Näsänen, Petri Kekoni, Sanna Sarva, Timo Heino, Tuija Arminen, Kimmo Schroderus, Antti Keitilä, Miika Nyyssönen, Saku Paasilahti, Marie Brask, Helena Junttila, Marko Vuokola, Samuli Heimonen, Juha van Ingen ja Anna-Leena Vilhunen.

Jatkuu seuraavalla sivulla >>

sivu 1 sivu 2 sivu 3