Kuvanveistäjä politiikassa

M.T. Eipä silti, niin on kaupunkikin - suuri merkitys Tampereen vetovoimaisuudesta puhuttaessa on kaupungin vehreydellä.
P.N. - ”Luonnon ääni kuuluviin” – ihmisen hyvinvointi riippuu ympäristöstä. Ilmastonmuutos on pysäytettävissä. Monimuotoinen luonto on säilytettävä myös tuleville sukupolville. Saasteeton ilma ja puhdas vesi ovat rikkauksia, joiden eteen pitää tehdä työtä.
- ”Lähellä tuotettu ruoka on turvallista ja ekologista.” Kotimaisilla, uusiutuvilla energiamuodoilla luodaan työtä ja toimeentuloa; turvallisempaa kuin ydinvoima ja tuontienergia.
- ”Kulttuuri kuuluu kaikille.” Enemmän kulttuuria harrastavat elävät tutkitusti muita laadukkaammin ja pidempään. Kulttuuria pitää tukea.

M.T. Mikä oli budjettisi?
P.N. Omaa rahaa 2000 - 3000 euroa. Puolueelta ei mitään, paitsi osuus yhteismainontaan. Pienet puolueet eivät pysty rahoittamaan jäseniensä ehdokkuutta.

M.T. Minkälaiset tukijoukot sinulla oli?
P.N. Erinomaiset. Nettisivujen tekijä, taittaja, flaijereiden jakajia, apulaisia vaalitilaisuuksissa, useita kymmeniä ihmisiä...

M.T. Miten kuvataiteen valtakunnalliset ja paikalliset järjestöt tukivat kampanjaasi?
P.N. Olisin odottanut enemmän.Taiteilijalehti, kysyttäessä, tarjosi ilmoitustilaa samaan hintaan kuin kenelle tahansa. Kuvanveistäjäliiton puheenjohtaja vei kyllä viestin jäsenistölle.

M.T. Miten muiden alojen, etenkin taiteen alojen edustajien kampanjointia tuettiin, tietääksesi?
P.N. Taiteilijoista ainoastaan säveltäjät esittelivät kaikki (myös muiden taiteen alojen) taiteilijaehdokkaat lehdessään. Kaikki muut ammattiliitot esittelivät ja mainostivat omia ehdokkaitaan omissa julkaisuissaan; mm. Tehy ja Metalli esittelivät kaikki oman liittonsa ehdokkaat. Tässä asiassa kannattaisi ottaa oppia muista ammattiliitoista.

M.T. Mitä päällimmäiseksi jäi mieleen kampanjasta? Kannattiko uhrata omaa aikaansa, rahaansa ja energiaansa siinä määrin kuin teit?
P.N. Jäi mieleen paljon, paljon kaikkea, ihmisiä, tapahtumia... Työ kannatti, vaikka mitään ei vielä ole tullut takaisin. Siemen on kylvetty. Jokaisen on syytä välillä tuoda oma kortensa kekoon yhteisten asioiden eteenpäinviemisessä.

Teksti ja kuva:
Marja-Liisa Torniainen

P.S. Paula oli ensimmäistä kertaa ehdokkaana ja äänisaalis oli 390, millä ei kuitenkaan vielä päässyt läpi.
Vielä.