Manageri Matti Koistinen

Matti Koistinen valittiin tammikuussa ensimmäisenä Suomessa kuvataiteen kokopäivätoimiseksi manageriksi ART360-hankkeen palvelukseen. Tampereen Taiteilijaseura ry:n vetämän osaprojektin painopistealueet ovat yritysyhteistyö ja taiteilijoiden liiketoimintaosaamisen kehittäminen.

Kenen manageri olet?

Matti Koistinen
Manageri Matti Koistinen.

- Enemmänkin olen kuvataiteilijakunnan manageri kuin yksittäisten taiteilijoiden. Kehittelen uusia malleja siihen, miten managerointi voisi toimia, en myy yksittäisten taiteilijoiden teoksia.

Koistinen työskentelee yritysmaailman ja taidemaailman rajapinnassa. Hänen työnään on herätellä yrityksiä, etsiä yhteistä kieltä ja keinoja lisätä taiteen rahoitusta yrityspuolelta. Sponsoroinnin sijaan hän puhuu mieluummin yhteistyöstä, jossa yrityksille tarjotaan rahalle muutakin vastinetta kuin mielikuvaa paranevasta imagosta. Taideteoksen lisäksi tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi monipuolista taidelainaamon käyttöä, taidekonsultointia, työpajoja tai virkistystoimintaa.

Taidekonsultoinnissa etsitään yritykselle sen tiloihin sopivaa taidetta. Yritys voi siten lainata teoksia myös lainaamon normaalin valikoiman ulkopuolelta. Konsulttina toimii Taiteilijaseuran näyttelysihteeri Anne Paldanius, jolla on käytössään valikoima seuran jäsenten teoksia sähköisessä muodossa. Seuran taiteilijat voivat edesauttaa konsultointia pitämällä CV-tietonsa, portfolionsa ja teoskuvansa ajan tasalla.

Mitä tarkoitat sillä, että taide voisi parantaa imagoa?

- Taide voi parantaa yrityksen imagoa monella tavalla. Yrityksen asiakkaat, työntekijät ja mahdolliset tulevat työntekijät ovat kiinnostuneempia yrityksestä, joka vaikuttaa heistä mielenkiintoiselta. Monelle ihmiselle taide on tärkeä asia ja sillä saadaan vaikkapa kuivasta neuvottelutilasta mielenkiintoinen ja mieleen jäävä.

Koistinen on valmistunut kulttuurituottajaksi Humanistisesta ammattikorkeakoulusta Korpilahdelta vuonna 2007. Opiskeluihin kuului jonkin verran taiteen sisältöjä, mutta enemmän hallintoon, talouteen, markkinointiin ja viestintään liittyviä sekä yhteiskunnallisia aineita. Koistinen tuotti mm. teatteriesityksiä Teatterikone-ryhmälle.

Koistinen kertoo opiskelleensa Jyväskylässä jonkin aikaa taidehistoriaa, lisäksi Koistisella on puolentoista vuoden kokemus järjestöjohtamisesta opiskelijakunnassa Vantaalla. Hän kuuluu jäsenenä kulttuurituotanto-osuuskuntaan, mikä mahdollistaa yrittäjäksi ryhtymisen tarvittaessa. Nähtyään Tampereen Taiteilijaseuran ilmoituksen, jossa haettiin manageria, hän ajatteli heti, että tämä on sitä mitä hän haluaa tehdä.

Mikä on suhteesi kuvataiteeseen?

- Kuvataide on kokijan näkökulmasta hyvin tärkeää. Se antaa kokemuksia, tuntemuksia ja uusia ajatuksia. Valokuvausta olen harrastanut yli kymmenen vuotta. Muut tekniikat ovat minulle tekijänä hieman vieraampia. Olen oikeastaan taiteen ja kulttuurin seka- ja suurkuluttaja. Kuvataiteessa minua kiinnostaa eniten ITE- ja nykytaide, joista löytyy voimakasta ilmaisua ja henkilökohtaista kosketuspintaa.

Miten hyvin tunnet kuvataiteilijan työtä ja asemaa?

- Kohtalaisesti. Kuvataiteilijoiden työn ja aseman ymmärtämisessä kuvataiteilijaystäväni ovat auttaneet paljon. Heiltä olen saanut näkemystä siihen, mitä taiteilijan työ on käytännössä.