Riihigalleriassa Kuhmoisissa

Kuhmoisten kulttuuriyhdistys on kutsunut Tampereen Taiteilijaseuran esittäytymään Kuhmoisten Riihigalleriassa. Seura valitsi näyttelyyn seitsemän kuvataiteilijaa.

Kati Roover
Kati Rooverin maalaus Siskot.

Riihigalleria rakennettiin 1960-luvulla Kuhmoisissa asuvan taiteilijan Niilo Suojoen toimesta. Hirsirakenteiset näyttelytilat rakentuvat kuudesta yhteenliitetystä riihestä.

Vaihtuvien näyttelyjen tiloihin sijoittautuvat tämän kesän ajaksi Katri Heinäsen installaatiot, Mari Järventaustan kangasveistokset, Sanna Kauppisen vanerille toteutetut akryyli- ja lyijykynätyöt, Kim Lindertzin ja Kati Rooverin maalaukset sekä Satu Nikun kollaasit. Pihapiiriin tulee lisäksi Henna Jorosen keramiikasta toteutettu installaatio.

Ryhmänäyttely on avoinna Riihigalleriassa, Kuhmoisten Päijälän kylässä 20.6.-2.8.2009. Avoinna ti-su klo 12-17.

Katri Heinänen
Katri Heinäsen teos Melkein täydellinen.

Residenssi Takahuhdissa

Taiteilijaseura on remontoinut Takahuhdin Taidekeskukseen (Kirjavaisenkatu 15) taiteilijaresidenssin, joka tarjoaa vierailevalle taiteilijalle mahdollisuuden työskennellä ja asua ainutlaatuisessa ympäristössä perinteikkäässä entisessä vanhainkodissa. Noin 80 m2 suuruinen entinen ruokasali palvelee residenssitaiteilijaa työtilana. Asumiseen on varattu pieni asuinhuone.

Takahuhdin Taidekeskuksessa on työ- ja varastotilat 20 seuran ammattitaiteilijalla, lisäksi rakennuksessa asuu kaksi taiteilijaperhettä. Residenssin ja projektitilan vuokrauksesta saa lisätietoja Taiteilijaseuran toimistosta Taidekeskus Mältinrannasta, p. 03-214 9214.

Raimo Kanervan muistonäyttely

Raimo Kanerva
Raimo Kanervan serigrafia Pispala, 1982
Kuva: Tampereen kaupungin kokoelmat.

Ajatus järjestää muistonäyttely Raimo Kanervalle, tunnetulle ja arvostetulle tamperelaiselle taidegraafikolle, oli muhinut pitkään Tampereen Saskioiden jäsenten mielessä. Syksyllä 2008 perustettiin tulevaa näyttelyä työstämään toimikunta, jonka puheenjohtajana toimii Tuula Holmström. Muina jäseninä Saskioita edustamassa on Oili Siren, Katriina Pöntinen, Marjatta Rantanen (rahastonhoitaja) ja Seija Heinonen-Hyytiäinen (näyttelysihteeri ja työryhmän sihteeri). Sirpa Joenniemi edustaa sekä Saskioita että Tampereen kaupunkia. Tampereen Taiteilijaseurasta ovat mukana Kirsti Melartin ja Lars Holmström. Lisäksi asiantuntijoina on kuultu Maila-Katriina Tuomista ja Arto Seppälää.

Raimo Kanerva oli yksi kansainvälisimpiä suomalaisia taiteilijoita. Hän osallistui satoihin näyttelyihin ja sai uransa aikana useita palkintoja. Teoksissaan Kanerva kuvasi usein arkisia ja itselleen tuttuja esineitä, eläimiä ja maisemia surrealistissävyisellä tavalla. Galleria Saskian näyttelyssä hänen runsasta tuotantoaan pyritään esittelemään muutaman perusteeman kautta. Näyttely on esillä 4.-23.9.2009 Galleria Saskiassa Tampereella ja avoinna joka päivä klo 12-18