Taidehankintoja Tampereelta

Jarmo Salosen suhde tamperelaisiin taiteentekijöihin on läheinen, sillä hän on Tampereen Taiteilijaseuran kannatusjäsen ja juuri liittynyt Tampereen taideyhdistykseen. Ainoa mitä hän harmittelee on se, että yhdistyksen luennot ovat arki-iltaisin juuri silloin, kun hän on opetustöissä.

- Tampereen Taiteilijaseuraan kuuluvien taiteilijoiden teoksia minulla on yli kaksikymmentä. Taidelainaamo on ostajan kannalta hieno systeemi. Lainaamon kautta olen hankkinut kymmenkunta teosta ja nytkin on lainassa useampia teoksia. Kaikki lainaamani teokset olen lunastanut omakseni. En ole palauttanut yhtäkään, toteaa Salonen tyytyväisenä hankintoihinsa.

- Vuonna 2008 kävin yli 50 näyttelyssä, mikä on noin näyttely per viikko. Tampereella käyn säännöllisesti Taidekeskus Mältinrannan näyttelyissä ja taidelainaamossa, sekä Galleria Saskian ja Vanhan kirjastotalon näyttelyissä. Nyt suunnittelen ensi kesäksi taidematkaa Viroon, jonne haluan mennä katsomaan Kumun taidemuseota.

Vaikka hän käyttää paljon aikaa näyttelyihin tutustumiseen, taidekirjojen hankintaan sekä lukemiseen, ei taideharrastus ole alkanut tuntua työltä. Salonen seuraa taiteilijoiden uraa ja heidän teostensa kehitystä juuri näyttelyiden ja kirjojen kautta. Lisäksi hän ylläpitää arkistojaan, joihin hän kerää tietoja teoksista ja taiteilijoista mm. netistä, sanomalehdistä ja muista julkaisuista.

- Selviä muutoksia näen tapahtuneen Teemu Saukkosen, Ossi Somman ja Kimmo Pyykön taiteessa. Nostan hattua taiteilijoille, jotka uskaltautuvat muuntautumaan uusille alueille.

Taiteilija osoittaa suurta lahjakkuutta, kun ottaa riskin siirtymällä mediasta toiseen ja muuttamalla tunnettua tyyliään, sanoo Salonen.

Jarmo Salonen
Jarmo Salosen lukunurkkaus on vuorattu taiteella.

Suunnitelmia

- Yleisesti ottaen aion jatkossa keskittyä kotimaiseen taiteeseen, sillä sitä saa siedettävään hintaan. Ulkomaiset taideteokset ovat taloudellisesti tavoittamattomissa. Välillä harmittaa, kun näkee upean työn, jolla on hintaa 15.000 euroa. Minulle taiteen arvo ei kuitenkaan ole vain hinnassa, kertoo Salonen.

- Tutkimuksen mukaan karu totuus on se, että suomalainen käyttää keskimäärin 34 euroa vuodessa taidehankintoihin. Mitä taidetta sillä rahalla saa ostettua, ihmettelee Salonen.

- Matkallani Roomassa tulin siihen tulokseen, että suomalaisilla taiteilijoilla ei totisesti ole mitään hävettävää. Ulkomaisten ja kotimaisten taiteilijoiden ero on vain siinä, että suomalaisen on vaikeaa luoda yhteydet ulkomaille ja päästä näyttämään osaamistaan, harmittelee Salonen.

- Ongelmana ei ole laatu tai se että suomalaiset olisivat huonompia.

Teksti ja kuvat: Soile Iivonen