TYÖTILOJA KUVATAITEILIJOILLE

Taidekeskus Mältinranta avattiin marraskuussa 1983. Seuraavana vuonna Tampereen Taiteilijaseura perusti tilatyöryhmän kiinteistön allasosan saamiseksi kuvanveistäjien valimoksi ja muuksi työtilaksi. Kaupunki piti hanketta toteuttamiskelpoisena, mutta rahoitus ei tässä vaiheessa onnistunut. Ideaa esiteltiin kuitenkin johdonmukaisesti kaupungin päättäjille aina muutaman vuoden välein.

1980-luvun loppupuolella ja erityisesti seuraavan vuosikymmenen alussa talouslaman aikana työhuonetilaa oli helposti saatavissa. Nousukauden aikana 1990-luvun loppupuolella useat taidetehtaat otettiin uuteen käyttöön tai ne purettiin uusien rakennusten tieltä. Tässä vaiheessa Tampereen Taiteilijaseura perusti tilatyöryhmän, jonka tehtävänä oli hankkia kasvavalle kuvataiteilijakunnalle uusia työtiloja.

Tilatyöryhmän jäsenet alkoivat yhteistyössä Tampereen kaupungin Tilakeskuksen kanssa kartoittaa erilaisia vapaita kiinteistöjä kuvataiteilijoiden mahdollisiksi työtiloiksi. Prosessin aikana kierrettiin Teiskon tyhjät koulut, suunniteltiin alustavasti muutamia ateljeeasuntokerrostaloja ja tutkittiin pari tehdasta, ennen kuin sopivia rakennuksia alkoi löytyä. Yhteistyö kaupungin virkahenkilöiden kanssa on onnistunut erinomaisesti. Tällä hetkellä Taiteilijaseuran jäsenten käytössä työskentelytiloina ovat Ateljeetalo Pesula Hatanpään sairaalan alueella ja Takahuhdin taidekeskus Messukylän entisessä vanhainkodissa. Molemmat työtilat ovat osoittautuneet toimiviksi ratkaisuksi.

Kahdenkymmenenkahden vuoden johdonmukaisen perustelu-urakan jälkeen Taidekeskus Mältinrannan osittainen perusremontti ja uusien tilojen rakentaminen allasosaan ovat käynnistymässä lähiaikoina. Tampereen kaupunki on budjetoinut täksi vuodeksi remonttia varten 500 000 euroa. Tänä kesänä ja syksynä työt alkavat perustusten tiivistämisellä ja piha-alueiden salaojituksella, jotta vesivahingot saataisiin hallintaan. Mahdollisesti myös allasosan päälle rakennetaan suojakatos kattorakenteen kuivattamiseksi ja tiivistämiseksi.

Remontti jatkuu pienen tauon jälkeen. Tässä vaiheessa allasosaan on tarkoitus rakentaa lisätilaa grafiikanpajalle, monumenttiateljee, metallityötilat, varastoja ja tarvittavat sosiaalitilat. Rahoitusvajeen takia keramiikka- ja lasipajat toteutetaan todennäköisesti myöhemmin erillisrahoituksella. Samoin nykyisen grafiikanpajan remontti ja läpikäytäväullakko on toteutettava erillisenä projektina. Hankkeen budjetti on tiukan karsinnan jälkeen vähän yli 1 000 000 euroa. Tampereen Taiteilijaseura hakee lisäksi opetusministeriöltä 200 000 euron avustusta remonttiin.

Taidekeskus Mältinranta
Taidekeskus Mältinranta, Tampere

Vanhassa Haarlan tehtaassa Pohjolankadulla alkanee myös mittava remontti vuonna 2008. Tarkoituksena on, että turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus muuttaa samassa kiinteistössä sijaitsevasta punatiilisestä laajennusosasta, entisestä poliisikoulusta, tehtaan keltaiseksi rapattuun vanhaan osaan. Vuonna 2009 on tarkoitus saneerata entisen vastaanottokeskuksen tiloihin 2300 neliötä työhuone-, yhteistyöpaja- ja varastotilaa kolmeen kerrokseen. Työtiloihin mahtuisi työskentelemään vähintään 50 kuvataiteilijaa tai käsityöläistä. Alustavien suunnitelmien mukaan näistä työtiloista tulee vakinaisia ja Taiteilijaseura lähtee mukaan perustettavaan kiinteistöosakeyhtiöön.

Teksti: Ilkka Väätti
Kuva: Jukka Salmi