sivu 1 sivu 2 sivu 3

ALUEELLISTA TAIDETTA -
PIRKANMAALAISTA LUOVUUTTA

Pirkanmaan 3. Triennaali oli 29.6. - 20.8.2006 esillä TR1:n tiloissa, Työväen keskusmuseo Werstaan Galleria Bertelissä ja Kisällissä, Taidekeskus Mältinrannassa, Finlaysonin MEDIAtunnelissa sekä ulkotiloissa Väinö Linnan aukiolla, Nottbeckin puistossa ja Taidekeskus Mältinrannan edustalla. Pirkanmaan Triennaali -näyttely oli Pirkanmaan aluenäyttely ja sen järjestivät Tampereen Taiteilijaseura ry, Pirkanmaan taidetoimikunta ja Tampereen nykytaiteen museo. Näyttelyn kuraattori oli Janne Gallen-Kallela-Sirén. Näyttelyyn olivat voineet tarjota teoksiaan kaikki pirkanmaalaiset kuvantekijät. Triennaalissa oli mukana 60 taiteilijan teoksia.

Pirkanmaan 3. triennaalin kuraattori Janne Gallen-Kallela-Sirén

Tampereen taidemuseon johtaja, FT Janne Gallen-Kallela-Sirén, kertoo, että tavoitteena oli luoda visuaalisesti ehjä näyttelykokonaisuus. Hän sanoo kuraattorin työn varsinaisesti alkaneen näyttelyyn tarjotun materiaalin läpikäymisellä.

- Tarkoitus oli tuoda laajalla perspektiivillä esille nykytaidetta ja esittää se laajalle yleisölle, ei ainoastaan taiteilijoille, Janne Gallen-Kallela-Sirén selvittää näyttelyn taustaa.

Se, että valitsijoita on ollut yksi, pitää näyttelykokonaisuuden ehjänä. Museonjohtaja Gallen-Kallela-Sirénin kiittää taidemuseon tutkija Tapani Pennasta näyttelyn ripustustyöstä. Työstä johon kuraattori Gallen-Kallela-Sirén kertoo ehtineensä paneutua vähemmän kuin olisi halunnut.

Marja Pirilä ja Petri Nuutinen: yksityiskohta teoksesta Spiraali/Camera Obscura, sekatekniikka 2006.

Näyttely luo oman terminologiansa ja sisältönsä. Nykytaide heijastaa taidetta tai oikeammin nykykulttuurin eri ilmiöitä.

- Se, mikä on merkittävää taidetta paljastuu vasta ajan testissä. Nykytaide ei ole tätä testiä vielä läpikäynyt. Taiteessa perimmäisiä kriteereitä ovat ihmishistoriaan liittyvät kysymykset. Olennaista on kyky esittää jotakin sellaista joka koskettaa syvästi ihmistä, inhimillisesti jotakin hyvin merkittävää, Janne Gallen-Kallela-Sirén sanoo.

Taiteilijoita ovat ne tahot, jotka ovat esittelykansion avulla kyenneet luomaan kuvan sellaisesta työstä, joka resonoi jotakin nykypäivän taiteen teemaa. Näyttelyn sisällön kannalta on hyvä, että mukana on monipuolinen joukko taiteentekijöitä.

- On pedagogisesti arvokasta, että mukana on niin kokeneempia tekijöitä kuin myös niitä, jotka ovat vasta astuneet nykytaiteen maailmaan. Tämä rinnakkaisuus on sisällöllisesti keskusteleva, pohtii Gallen-Kallela-Sirén.

Abstraktio ei katoa

Abstraktin maalauksen traditio ja esittävä ihmiskuvaus nousevat esille kahtena näyttelyn esteettisenä päälinjana. Ihmisen tiedetään aina tuottaneen abstraktioita, vaikka taide sanan nykymerkityksessä ei olekaan kovin vanha instituutio inhimillisen elämän historiassa.

Taidehistorian ismien Janne Gallen-Kallela-Sirén epäilee menettävän merkitystään teosten arvioinnin välineinä. Vaikka nykyiset teokset voidaan tulkita ismienkin avulla, niin ainakin pikkusieluista teostulkintaa kannattaa välttää.

Taru Syrjänen: teoksia vapaasti puhalletusta lasista.

sivu 1 sivu 2 sivu 3