Tampereen Taiteilijaseura vuokrasi
Takahuhdista työtiloja jäsenilleen
VANHAINKOTI MUUTTUI TAIDEKESKUKSEKSI

Tamperelaisten taiteilijoiden työhuonetilanne parani kertaheitolla, kun kaupunki päätti vuokrata Takahuhdin Kirjavaisenkadulla sijaitsevan entisen vanhainkodin Tampereen Taiteilijaseuran käyttöön.

Taiteilijaseura vuokraa Takahuhdin taidekeskukseksi nimetystä yli satavuotiaasta puutalosta työtiloja edelleen jäsenilleen omakustannushintaan. Maaliskuussa tehty vuokrasopimus on voimassa ainakin vuoden 2008 loppuun.

- Käsittääkseni sopimus on määräaikainen sen vuoksi, että kaupunki haluaa vielä miettiä, mihin tarkoitukseen taloa tullaan jatkossa käyttämään, sanoo Taiteilijaseuran uusi puheenjohtaja Jaakko Himanen.

Takahuhdin taidekeskus

Taiteilijaseuran kanta sopimuksen jatkamiseen on selvä.
- Taiteilijaseuran toivomus on, että vuokrasopimusta voitaisiin jatkaa myös vuoden 2008 jälkeen. Talohan on ateljeetarkoitukseen aivan loistava, Himanen kehuu.

Takahuhdista sai työtilat 19 taiteilijaa.
- Tämä kaksinkertaisti kerralla seuran jäsenilleen tarjoamien työtilojen määrän. Lisäksi vuokra on paljon edullisempi kuin vapailla markkinoilla, Himanen uskoo.

Talo ei tarjoa taiteilijoille ainoastaan työtiloja. Siihen kuuluu lisäksi kaksi asuinkäyttöön vuokrattua huoneistoa sekä varastotilaa. Tilavaa ruokasalia ja päivähuonetta voidaan käyttää lisäksi yhteisenä tilana näyttelyjen ja kurssien järjestämiseen. Tilaa voidaan vuokrata myös ulkopuolisille erilaisiin projekteihin.

- Toivottavaa olisi, että esimerkiksi kurssitoiminta lähtisi hyvin käyntiin. Pieni ongelma tietysti on se, että talo on vähän syrjässä. Jää nähtäväksi, houkuttaako se Tampereen muutenkin vähän vaikeaa taideyleisöä. Toisaalta Haiharan taidekeskuksessa käy hyvin yleisöä, varsinkin kesäisin. Näen tämän talon potentiaalin hyvin samanlaisena näyttelytoiminnan suhteen, Himanen sanoo.

Takahuhdissa on myös jotain, mitä kaupungin keskustasta ei löydy. Laaja, viihtyisä, luonnonläheinen ympäristö puistoineen antaa hienot puitteet muullekin toiminnalle.

- On jo heitelty ilmaan ajatuksia kaikenlaisista kesäisistä symposiumeista ja työpajoista ammattitaiteilijoille. Talon ympäristöhän on kuin yksi suuri näyttelytila, johon voisi pystyttää vaikkapa hienon veistospuiston. Keskustaan vievän kävelytien varteen voisi ripotella teoksia jonkinlaiseksi taidereitiksi kaupungista tänne, Himanen heittelee ajatuksia.

Myös yhteistyötä viereisen palvelutalon kanssa on mahdollista viritellä.
- Tässähän on lähellä palvelukeskus ja palvelutalot tuossa taaempana. Kuluvan syksyn aikana on palvelutalon kanssa käyty jo neuvotteluja kurssiyhteistyön aloittamisesta.

jatkuu seuraavalla sivulla >>