SKjL puolustaa maakuntien taiteilijoita

Valtakunnallinen SKjL (Suomen Kuvataidejärjestöjen Liitto)on mukana kuvataiteilijoita koskevassa päätöksenteossa. Se antaa lausuntoja valtion taidehallinnolle ja keskusvirastoille taiteilijoita koskevissa asioissa.

- Päätehtävämme on edistää alueellista tasapuolisuutta ja ajaa maakuntien taiteilijoiden etuja. Haluamme kertoa kaikille, että myös maakunnissa tehdään hyvää taidetta, sanoo SKjL:n pääsihteeri Harri Hirvonen.

Myös taiteilijoiden toimeentuloon ja työskentelymahdollisuuksiin SKjL on ottanut kantaa lausunnoin.

Viime vuonna monella paikkakunnalla yhdistykset joutuivat luopumaan näyttely- työ- tai toimitiloistaan, kun päättäjät löysivät niille muuta käyttöä. Lähetimme kymmenkunta vetoomusta tilojen säilyttämisen puolesta ja osa saatiinkin takaisin. Iloista on Takahuhdin taidekeskuksen toteutuminen Tampereella.

Tampereen Taiteilijaseura liittyi 2006 SKjL:n jäseneksi. SKjL:oon kuuluu 43 taiteilijaseuraa ja yhdistystä, joissa on 4259 henkilöjäsentä. SKjL on yksi valtakunnallisen kattojärjestön Suomen Taiteilijaseuran kuudesta jäsenliitosta.

TEKSTI: Pertti Peltonen

BPirkanmaan edustajat

Yhteispotretissa Pirkanmaan edustajat Vanhan Kirjastotalon SKjL:n kokouksessa 26.5.2007.

Ylärivissä vasemmalta: Paula Häyrinen (Pirkka-Hämeen Kuvataitelijat ry), Kaarina Pulkkila (Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijat ry), Aila Rautanen (Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijat ry), Anna Kirstinä (Tampereen Taiteilijaseura), Tiina Lamminen (SKjL:n hallituksen jäsen.
Alarivissä vasemmalta: Pekka Lammivaara (Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijat ry), Rauno Nummi (Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijat ry), Kalevi Sinisalo (Pirkkalan Taideyhdistys), Matti Kuronen (Tampereen Taiteilijaseura).

Muita SKjL:n pirkanmaalaisia jäsenseuroja ovat Nokian Kuvataiteilijat ry ja Rajataideyhdistys ry.

Kuva: Tea Söderlund

pääsihteeri
SKjL:n pääsihteeri Harri Hirvonen piti kokouksen pöytäkirjaa. Kuva: Tiina Lamminen
Voipaala-mitali