MÄNTÄN KESÄSSÄ PAPERIA JA PARHAITA

Kesäkuussa Mäntässä G.A. Serlachius -museossa nähdään laaja ja monipuolinen katsaus suomalaiseen paperitaiteeseen.

Katselmus on alan toinen. Ensimmäinen nähtiin vuonna 2003 Tampereella Haiharan Taidekeskuksessa. Näyttely on osa PAPRU-hankkeen toimintaa. PAPRU on valtakunnallinen paperin alan kartoitushanke, jonka tavoitteena on saada Suomeen aktiivisesti toimiva yhteistyöverkosto paperista kiinnostuneille tahoille.

Näyttelyn kuraattorina on toiminut tamperelainen paperitaiteilija Jaana Rämä. Näyttelyssä on esillä teoksia 27 taiteilijalta. Tampereen Taiteilijaseuran taiteilijoista mukana ovat Henna Joronen ja Jaana Rämä.

Toinen valtakunnallinen paperitaiteen näyttely 9.6.-2.9.2007 G.A. Serlachius -museossa. www.gaserlachius.fi

XII Mäntan kuvataideviikkojen kuraattorina toimii taiteilija Jani Leinonen. Hän on tunnettu taiteen popularisoija, joka haluaa poistaa kaikki kynnykset taiteen ja yleisön väliltä. Ennakkoluulottomuudessaan Mäntän kuvataideviikot on oivallinen foorumi tällekin pyrkimykselle!

XII Mäntän kuvataideviikot, Suomen 25 parasta taiteilijaa, 10.6.-12.8.2007. www.mantankuvataideviikot.fi

07 MINIMI -NÄYTTELY MARRASKUUSSA MIKKELISSÄ

SKjL järjestää vapaaseen tarjontaan perustuvan "07 minimi" -näyttelyn. Teeman mukaisesti teoksilla on kokorajoitus: 30x30x30 cm ja ääni- ja videoteoksilla 30 sekuntia. Näyttely on marraskuussa Kokkolassa

STIPENDIAATIT JA RESIDENSSIVAIHTO

Tampereen Taiteilijaseuran stipendiaatit Tarton Tampere-majassa vuonna 2007 ovat Hanna Oinonen (näyttely Tartossa 22.3.-15.4.) ja Aimo Hyvärinen (14.6.-8.7.).

Hanna Oinonen
Hanna Oinonen Tarton Tampere-majassa.

Taidegraafikko Johanna Pihlajamaa on valittu Tampereen Taiteiliajseuran vaihtotaiteilijaksi Tanskaan Odenseen. Hän työskentelee Odensessa Fyns Grafiske Verkstedin grafiikanpajalla heinäkuun ajan. Vastavuoroisesti Odensesta Tampereelle tulevat Anna Torfadottir ja Ragna Tybjerg (1.-14.6.) sekä Ann Kerstina Nielsen (17.-30.6.) ja Hanne Christoffersen (24.-30.6). Tanskalaiset taiteilijat työskentelevät Grafiikanpaja Mältinrannassa ja asuvat sekä luonnostelevat Keskustorin Toriateljeessa.

PIENOISVEISTOKSIA TAKAHUHDISSA

Tampereen Taiteiliajseuran ylläpitämän Takahuhdin Taidekeskuksen puistossa on 14.6. alkaen esillä Pienoisveistospuisto, johon taideyleisö voi tutustua vapaasti kesän aikana. Takahuhdin Taidekeskus sijaitsee osoitteessa Kirjavaisenkatu 15 ja sinne pääsee linja-autolla 7 (Ruotula) ja 27 (Irjala), päätepysäkki.

OIKAISU

Lehden 2006 sarjakuvataiteilija oli Hanneriina Moisseinen. Toimitus pahoittelee unohdusta.