TAIDE NÄKYY DÜSSELDORFISSA

Katri Monosen mielestä elämykset ovat todella tärkeitä matkoilla.

- Näin uusia paikkoja, kaupunkeja ja opin kulkemaan yksin vieraassa maassa. Tärkeää minulle oli myös oma vapaus, joka antoi aikaa keskittyä työskentelyyn ja näyttelyiden katsomiseen. Muita häiriötekijöitä ei ollut ja olin vapaa arjesta. Asunto ja työhuone samassa rakennuksessa sopi minulle liiankin hyvin, sillä helposti tuli maalattua aamuviiteen, Katri kertaa kokemuksiaan.

Hän uskoo saaneensa näkemästään paljon tiedostamattomiakin vaikutteita, jotka saattavat tulla myöhemmin esiin uusissa teoksissa. Taiteilijavaihdon aikana hän tutustui kollegoihin, sai uusia ystäviä ja yhteistyöprojektejakin suunniteltiin toisten vierastaiteilijoiden kanssa.

- Heihin oli helpompi tutustua, kun olimme ulkopuolisina samassa tilanteessa ja voimme yhdessä ihmetellä siellä näkemiämme juttuja, paljastaa Katri. Yksi mieleenpainuvimmista asioista oli Katrin mukaan sikäläinen kaupunkikulttuuri, missä taide oli näkyvää, sitä oli paljon ja se kuului jokaisen ihmisen arkipäivään. Tämä johtuu paljolti siitä, että Düsseldorfissa sijaitsee yksi Keski-Euroopan arvostetuimmista kuvataideakatemioista.

- Taiteeseen on panostettu tosi paljon, mikä tuntui erittäin hienolta. Osaltaan se johtuu Düsseldorfin kuvataiteeseen painottuvasta historiasta. Düsseldorfin Taideakatemiasta on tullut paljon tunnettuja nimiä kuten Josef Beuys ja Gerhard Richter, selvittää Katri.

- Minulle oli yllätys, että niin lähellä on suuria kaupunkeja, tasokkaita gallerioita ja museoita. Kölniin kannattaa tehdä kaksi reissua, sillä kaikkia gallerioita ei millään ehdi katsoa yhdessä päivässä. Ei kannata jäädä vain Düsselforfiin, vaan matkustaa ja tutustua laajemmin alueeseen, kertoo Katri vinkkinä seuraaville stipendinsaajille. Esimerkiksi parin tunnin matkan päässä on Amsterdam ja puolessa tunnissa pääsee Kölniin.

Teksti ja kuva: Soile Iivonen
soile.iivonen@kolumbus.fi

Tampereen ja Düsseldorfin kaupunkien välinen taiteilija-ateljeevaihtosopimus solmittiin vuodelle 2006. Düsseldorfin kaupungissa on neljä ateljeetaloa, joista kolme on Düsseldorfin ja yksi maakunnan, Nordheim-Westfalenin rahoittama. Jokaisessa ateljeetalossa on yksi vierasateljee. Tamperelaistaiteilija saa Düsseldorfissa vierasateljeen käyttöönsä kahden kuukauden ajaksi. Lisäksi taiteilijalle varataan näyttelyaika Am der Ecke -galleriassa.

Vastaavasti saksalainen taiteilija vierailee Tampereen kaupungin Toriateljeessa. Isäntäkaupunki maksaa taiteilijalle 2000 euron stipendin ja taiteilijan kotikaupunki avustaa matkakustannuksissa. Vierailevasta taiteilijasta huolehtii Düsseldorfissa taiteilijaseura Malkasten ja Tampereella Tampereen Taiteilijaseura, jotka auttavat vierailevaa taiteilijaa verkostojen luomisessa.

Syksyn 2006 vaihtostipendiaatit ovat Mari Järventausta ja Gesine Kikol.