Tampereen Taiteilijaseura vuokrasi
Takahuhdista työtiloja jäsenilleen
VANHAINKOTI MUUTTUI TAIDEKESKUKSEKSI

Tampereen teknillisen yliopiston yhdyskuntasuunnittelun professori Terttu Pakarinen pitää entisen vanhainkodin ottamista taiteilijoiden käyttöön onnistuneena ratkaisuna.

- Se on oikeastaan hyvin tyypillinen tapa käyttää näitä vanhoja tehdas- ja muita kiinteistöjä. Ensin tiloja vuokrataan taiteilijoille tai muille pienyrittäjille, joille miljöö on kiintoisa ja hinta edullinen. Tavallaan tämä ryhmä jalostaa sen tilan sellaiseksi, että se kiinnostaa sitten myöhemmin muitakin. Näinhän kävi Suomen Trikoon ja Finlaysonin kohdalla.

Asiassa on varjopuolensakin.
- Tämä on kaikkialta maailmasta aika tuttu käytäntö ja voi johtaa siihen että taiteilijoista tulee eräänlaisia paimentolaisia, jotka joutuvat jatkuvasti etsimään tilapäistiloja.

- Yksi ratkaisu voisi olla sekoitettujen tilojen käyttö eli jätetään taiteilijoille tiloja yritys- ja asuntotilojen keskelle. Siinä voi syntyä hedelmällistä vuorovaikutusta taiteilijoiden ja yritysten kesken, Pakarinen uskoo.

Vihdoinkin valoa!

Tapani Ahtosen työtilat ovat talon tilavimmasta päästä. Lisää avaruutta hän on hankkinut yhdistämällä kaksi työhuonetta puhkaisemalla niiden välisen seinän.
- Tätä ennen minulla oli Kaukajärvellä kellaritila. Halusin sieltä maan pinnalle ja päivänvaloon ja tämä tilaisuus sattui sopivaan saumaan.

- Olen ollut erittäin tyytyväinen ja toivon mukaan saan olla tässä vaikka kuinka kauan. Erityisesti luonnonvaloon ja talon hienoon ympäristöön olen tyytyväinen.

Ahtoselle sopii hyvin se, että ympärillä pyörii muitakin taiteilijoita.
- Minusta taiteilijoiden välinen läpän heitto on pelkästään hyödyllistä. Kun ideoita lentää ilmassa, niin aina siitä jotain jää omaankin päähän muhimaan. Ja saahan oven tarvittaessa kiinni.

Syrjäinen sijainti ei haittaa Ahtosta.
- Kun meitä on näin paljon, niin mehän voimme järjestää näissä yhteisissä tiloissa kaikenlaista tapahtumaa. Yksin se olisi paljon vaikeampaa, jopa mahdotonta. Uskon, että ihmiset jaksavat viisi kilometriä tänne raahautua, varsinkin kun on näin hieno ympäristö vielä houkuttimena.

Myös Päivi Mantere on tähän saakka työskennellyt enimmäkseen kellaritilojen keinovalossa.
- Tämä on pitkästä aikaa valoisa työhuone. Pidän myös tästä miljööstä ja talon koko ympäristön vihreydestä ja avaruudesta.

Keskustaan on jonkin verran matkaa, mutta Mantere on jo ryhtynyt luomaan yhteyksiä taidekeskuksen ympäristöön.
- Palvelutalon kanssa on sovittu, että tarjoan heidän asiakkailleen taidekurssia tämän syksyn aikana.

Jyrki Siukonen on siirtänyt työhuoneensa takaisin Tampereelle.
- Menin töihin Helsinkiin ja ajattelin, että siirrän sinne myös työhuoneeni. Ei se kuitenkaan toiminut. Se oli liian raskasta ja sitä paitsi aivan liian kallista.

Siukosen käytössä on kaksi pientä huonetta, joista toinen toimii varastona.
- Huone on pieni, mutta ei se haittaa, koska tuossa vieressä olevaa aulatilaa voi hyödyntää tarvittaessa.

Siukoselle sopii hyvin, että talossa työskentelee myös muita taiteilijoita.
- Siinä voi syntyä synergiaetua, kun aikaa myöten ihmiset oppivat tuntemaan toisensa. Jos tarvitsee jotakin, niin varmaakin löytyy apua ja voi yhdistää voimia. Tämä on kuitenkin sen verran rauhallinen paikka, että työrauha säilyy.

Taiteilijatalon vuokraa hän pitää itselleen kohtuullisena.
- Minäkin olen tehnyt tätä 20 vuotta enkä ole huomannut, että se tuottaisi sellaista tuloa, että pystyisin maksamaan mitä tahansa vuokraa. Minulla oli juuri näyttely Helsingissä, eikä sieltä mitään myyty, vaikka jo pelkät materiaalit maksoivat tuhansia euroja, Siukonen manaa.

Teksti ja kuva: Pertti Peltonen
pertti.peltonen@luukku.com