sivu 1 sivu 2 sivu 3

Tunkua-tunnustuspalkinto tamperelaiselle keramiikkataiteilijalle

Tunkua Oy on jakoi Pirkanmaan 3. triennaalin avajaisten yhteydessä Tunkua -tunnustuspalkintonsa tamperelaiselle Satu Syrjäselle.

Satu Syrjänen

Taiteilija, keramiikka-
taiteilija, muotoilija Satu Syrjänen (synt. 1953 Tampereella) aloitti taideopintonsa Kankaanpään taidekoulussa 1970-luvulla. Vuonna 1982 hän valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta pääaineenaan keramiikkataide, jonka jälkeen hän on suorittanut samassa oppilaitoksessa taiteilijan pedagogiset opinnot 1993-1996. Hänen teoksiaan on ollut mukana kansainvälisissä ryhmänäyttelyissä viime vuosina mm. Ruotsissa, Italiassa ja Ranskassa. Lisäksi hän on työskennellyt vierailevana taiteilijana Yhdysvalloissa, Ranskassa, Portugalissa ja Ruotsissa.

Satu Syrjänen kuuluu jäsenenä Teollisuustaiteen liitto ORNAMO:on, Tampereen Taiteilijaseuraan ja Pirkanmaan muotoilu- ja taideteollisuusyhdistykseen Modukseen.

"Itseni toteuttaminen on oman totuuteni etsimistä ja esittämistä. Töitteni avulla rakennan maailmaa mieleisekseni, lähinnä mentaalisessa mielessä. Työskentelyyn keskittyminen on ajatusten systematisointia ja järjestelyä. Konkreettisesti teokseni syntyvät maasta. Käsieni kautta materiaali muuttuu muodoksi ja tuli, kuumuus muuttaa aineen olomuodon lähes ikuiseksi. Teokseni voivat rakentua geometrisista tai orgaanisista rakenteista. Liike, kierteiden ja spiraalien muodossa on ollut usein toistuva teema töissäni jo pitkään."

Tunkua-kannustuspalkinto Emmi Vuoriselle

Tunkua Oy halusi jakaa tänä vuonna myös Tunkua-kannustuspalkinnon taidegraafikko Emmi Vuoriselle. Vuorinen on tamperelainen kuvataiteilija, joka on syntynyt vuonna 1948 Ruovedellä. Hän on itseoppinut taiteilija, joka on kouluttanut itseään erilaisilla kursseilla 1970-luvun lopusta lähtien. Pisimmän koulutusjakson hän kävi Nokia työväenopistossa, jossa hän suoritti kolme vuotta kestävät Aikuisten kuvataiteen perusopinnot (ATPO) 1990-luvun loppupuolella.

sivu 1 sivu 2 sivu 3