sivu 1 sivu 2 sivu 3

FILOSOFIAN ILLAT METSOSSA

Tampereen pääkirjasto Metson Filosofian illoissa käsitellään taiteita. Taide-sarja alkoi 2006, jolloin aiheena olivat runous ja kuvataide. Kuluneena keväänä filosofinen katse suunnattiin teatteritaiteeseen. Taiteen teema jatkuu 2008, jolloin ovat vuorossa elokuva ja musiikki. Illoilla on oma filosofian ystävien vakioyleisönsä ja myös satunnainen kirjastovieras löytää tiensä kirjaston auditorioon.

- Erityinen teema tuo lisäksi paikalle kyseisen alan harrastajia ja tekijöitä, kertoo filosofi Tuukka Tomperi. Metson Filosofian iltoja on järjestetty parinkymmenen vuoden ajan, viimeisimmän viiden vuoden ajan Tomperi on isännöinyt tapahtumaa.

Metson Filosofian illat ovat osa filosofisen niin & näin -lehden (perustettu 1993) toimintaa. Lehteä julkaiseva ja Tampereella kotipaikkaansa pitävä Eurooppalaisen filosofian seura ry kustantaa myös kirjasarjaa ja on mukana Tampere-talon filosofiatapahtumassa. Keväällä 2007 avautuu Eurooppalaisen filosofian seura ry:n nettiportaali (www.filosofia.fi), jota Tomperi on ollut valmistamassa. Tänä vuonna niin & näin -lehdessä kuvataide on esillä. Lehteä kuvittavat nuoret nimikkotaiteilijat ja syyskuussa ilmestyvä lehti on kuvataiteiden teemanumero.

Kuvataiteen filosofiaa Metsossa

- Syksyn 2006 luennoitsijoita valittaessa ei niinkään ajateltu sitä, edustavatko he jotakin tiettyä koulukuntaa, kertoo Tomperi.

Luennot kuultiin kahdelta Kuvataideakatemiasta valmistuneelta tohtorilta, Jyrki Siukoselta ja Teemu Mäeltä ja kahdelta Taideteollisen Korkeakoulun estetiikan opettajalta, Anita Sepältä ja Max Ryynäseltä. Tomperin mielestä oli tärkeää saada sellaisia luennoitsijoita joilla oli kokemuksellinen suhde tekemiseen ja myös kirjoittamalla saavutettua näyttöä. Taiteilijavalinnat Siukonen ja Mäki täyttävätkin asetetut ehdot itsestään selvinä.

- Suunnittelimme kokonaisuuden poikkeuksellisesti yhdessä filosofi Reijo Kupiaisen kanssa. Se mistä luennoitsijat tarkkaan ottaen puhuvat ei ole tiedossa ennakkoon, mutta otsikosta voi tietysti päätellä jotakin. Mäki oli esimerkiksi valmistanut mielenkiintoisen kokonaisuuden, jossa hän selvitti historiallisen, seitsemän kohdan ohjelman avulla miksi taidetta on eri aikoina tehty, ennen kuin siirtyi esittämään henkilökohtaisen taidenäkemyksensä, Tomperi sanoo.

Myös Siukonen esitti alustuksensa aluksi historiallisen katsauksen hermeneutiikkaan. Omasta taiteellisesta työstään hän ei sitten puhunutkaan mitään.

TEKSTI: Tiina Lamminen

sivu 1 sivu 2 sivu 3