Kaukajärven rannalla taide on lähellä

Alueella järjestetään valtakunnallisia ja kansainvälisiä taidenäyttelyitä, jotka tuovat taiteilijavieraita eri puolilta maailmaa. Esimerkiksi 2006 Haiharassa vieraili Santiago de Cuban taiteilijaseura.

Tampereen Taiteilijaseuran jäsenet ovat vuosien varrella pitäneet Haiharan taidekeskuksessa kursseja lapsille, nuorille ja aikuisille. Tänä kesänä on tarjolla kaksitoista erilaista kurssia, esimerkiksi lasten kuvataidekursseja, akvarellikursseja, ekspressiivinen veistokurssi nuorille ja pastellikurssi.

Tampereen kaupungin kulttuuritoimi vastaa Haiharan kartanon näyttely- ja kokoustilojen vuokraamisesta. Elise Pedersenin mukaan kesän taidenäyttelyissä on esillä taidetta Brasiliasta, nykytaidetta Venäjältä, suomalaista tilkkutaidetta, elämyksellistä nykytaidetta ja grafiikkaa. Väentuvan kahvilan peräkamareissa jatkaa viimevuotinen näyttely, jossa on Haiharan nukketeatterin nukkeja. Haiharan taidekeskuksen kesäkauden aloittaa 11.5. kuvataiteilija Marja Jalosen näyttely, joka on nähtävänä sekä päärakennuksessa että tallissa.

Taidetta lähellä asukkaita

Kaukajärven kaupunginosan asukkaat ovat tottuneet näkemään erilaista taidetta Haiharassa: paikallisten taiteilijoiden omia sekä yhteisiä näyttelyjä, lasten kuvataidekoulun oppilaitten töitä, majoja, nukketeatterin tarinapolkuja, työpajoja tai ammattikorkeakoulun kuvataideopiskelijoiden päättötyöteoksia. Alueen asukkaiden on helppo tulla lenkkipoluilta kartanon ja tallin maksuttomiin näyttelyihin tarkastelemaan taidetta. He osallistuvat mielellään myös erilaisiin tapahtumiin ja alueella järjestettäviin taidekursseihin.

Vuoden 2002 projektissa Kaukajärven kaupunginosaan kuuluvassa Annalassa selvitettiin, miten taide vaikuttaa asuinympäristön viihtyvyyteen. Projektin toteutti Marja-Liisa Torniainen yhdessä Tampereen vuokratalosäätiön kanssa. Torniainen suunnitteli Vilusenrinteen Kolunkatu 3:ssa sijaitsevan kerrostalon kuuteen porraskäytävään värisuunnitelman, porrashuonemaalaukset ja yksilölliset taideteokset sähkökaappien etupaneeleihin.

Monikulttuurisuus esille 2008

Vuoden 2008 EU:n teeman mukaisesti Haiharan taidekeskukseen järjestetään monikulttuurinen elokuu. Tapahtuman runkona on näyttely, joka liittyy monikulttuurisuuteen.

- Näyttelyssä ei ole ainoastaan maahanmuuttajataiteilijoiden teoksia, vaan aihetta käsitellään kaikkien osapuolten silmin ja pohditaan yhdessä monikulttuurisuutta sekä maahanmuuttajuutta. Näyttelyyn liittyy myös muita oheistapahtumia, työpajoja ja luentoja, valaisee Pedersen.

Haiharan taidekeskuksen tulevaisuudesta puhuttaessa Elise Pedersen toivoo kulttuuritoimeen lisäresursseja, jolloin voitaisiin panostaa enemmän esimerkiksi valtakunnalliseen markkinointiin.

- Haiharan taidekeskuksen kulttuuripohja ja sijainti mahdollistavat sen, että Haihara voisi olla valtakunnallisestikin Taidekeskus Salmelan veroinen kesäkulttuurikeskus, vihjaa Elise Pedersen.

TEKSTI JA KUVA: Soile Iivonen
soile.iivonen@kolumbus.fi

OIKAISU:
Kaukajärven Annalassa Kolunkatu 3:n porraskäytävissä olevien Marja-Liisa Torniaisen värisuunnitelmien tilaaja oli isännöitsijä Anne Paunila ja toteutus oli VTS/Vilusen Rinne/maalari Päivi Nevala.
Toinen Torniaisen isotöisempi projekti oli Jorma Keräsen kanssa yhteistyössä toimittama FINNSURE/SUREURO-osaraportti "Taide osana kestävän korjaamisen mallia", jonka tilaaja oli Suomen kiinteistöliitto/Tampereen Vuokratalosäätiö.
Molemmista projekteista löytyy tarkempia tietoja sivulta: www.marjatorniainen.net/muutprj.htm