Galleria Saskia
Pirkankatu 6

Tampereen Saskiat ry. on 1954 perustettu Tampereen Taiteilijaseuran tukijärjestö. Galleria Saskia on toiminut vapaaehtoisvoimin jo vuodesta 1970 ja nykyisellä paikallaan Hiekan taidemuseon kiinteistössä vuodesta 1993. Galleriassa järjestetään vuosittain 12-13 taidenäyttelyä, joista yksi on stipendinäyttely. Näyttelytila on kaikkien taiteilijoiden haettavissa. Hakuaika päättyy vuosittain 30.9. ja näyttelyiden valinnasta vastaa näyttelytoimikunta. Näyttelyiden kesto on n. 2,5 viikkoa ja tilojen vuokrataso vaihtelee sen mukaan, mitä tiloja käytetään ja onko hakija Tampereen Taiteilijaseuran jäsen. Stipendinäyttelyn kuluista vastaa Saskiat ry. Näyttökorvausmaksua ei makseta ja myydyistä teoksista ei peritä provisiota. Vapaamuotoinen hakemus lähetetään os. Tampereen Saskiat ry, Pirkankatu 6, 33210 Tampere. Lisätiedot: www.tampereensaskiat.com.

Willa Mac
Palomäentie 23

WILLA MAC on yksityinen taidemuseo ja galleria. Se on toiminut vuodesta 2003 Pyynikillä tiloissa, joissa vuoteen 1993 asti toimi Tampereen nykytaiteen museo. Gallerian näyttelyt kootaan omien kokoelmien lisäksi myös vierailevien taiteilijoiden teoksista. Yksityisnäyttelyitä järjestetään vuosittain 6 ja niissä esitellään ajankohtaista suomalaista taidetta. Näyttelyiden valinnoissa huomioidaan erityisesti tamperelaiset taiteilijat. Tällä hetkellä näyttelyajat on varattu vuoden 2014 alkuun saakka.

Näyttelytilan vuokra on 2500 € sisältäen mm. ilmoituksen Taide-lehdessä ja avajaistarjoilun. WILLA MAC hankkii näyttelystä vähintään vuokrasumman arvon edestä teoksia. Näyttökorvaus sopimuksen mukaan. Vapaamuotoiset hakemukset: taiteellinen johtaja Ismo Malkki, Hämeenpuisto 14, 33210 Tampere tai sähköpostilla: ismo@malkki.com. Lisätiedot: www.mac-art.net/esittely.htm.

Rongankatu 1 C 9

Tampereella Ojakadun ja Rongankadun kulmauksessa sijaitsevaa Galleria Rongaa ylläpitää joulukuussa 2008 perustettu yhdistys Avara Taide, jonka yhtenä tarkoituksena on elävöittää ja laajentaa tamperelaista kuvataidetarjontaa. Galleriassa järjestettiin ensimmäinen näyttely heinäkuussa 2009. Galleria on nopeasti vakiinnuttanut paikkansa tamperelaisten gallerioiden joukossa ja siitä on muodostunut monipuolinen kohtauspaikka taiteilijoille ja kaikille taiteesta kiinnostuneille.

Galleria Ronga.

Syksyllä 2008 Tampereella oli käynnissä kaksi projektia: paikalliset taiteilijat etsivät itselleen galleriaa ja toisaalla uudet galleristit etsivät taiteilijoita. Tulevan galleriaan, joka oli juuri avannut ovensa Rongankadulla.

Galleria Rongan näyttelystä.
Avara Taide ry:n perustajajäsen Tiina Leppänen kävi tutustumassa Siellä tilan toinen omistaja, Miina Laine, kertoi etsivänsä miehensä Jaakko Väisäsen kanssa toimijoita uuteen näyttelytilaansa. Avara Taide ry:n perustamiskokouksessa päätettiin yhdistää voimavarat ja vuokrasopimus solmittiin yhdistyksen ja Galleria Rongan välille.

Galleria Rongan näyttelyajat kestävät 2-3 viikkoa ja jokainen taiteilija järjestää näyttelynsä valvonnan itse. Tulevaisuudessa yhdistys pyrkii siihen, että näyttelyajat olisivat kolme viikkoa ja galleriassa olisi oma valvoja. Hakemuksissa etusija annetaan ammattitaiteilijoille. Yhdistys suosii monipuolisesti eri taiteen lajeja, joten myös poikkitaiteelliset hakemukset huomioidaan. Gallerian vuokra on: 2 viikkoa 525 €, 3 viikkoa 787 €, eikä näyttökorvausmaksua makseta. Myydyistä teoksista ei peritä provisiota. Hakemukset näyttelytoimikunnalle: info@avarataide.fi. Kevään 2012 haku on keväällä 2011 ja syksyn 2012 haku on syksyllä 2011. Lisätiedot: www.avarataide.fi.

Teksti: Paperitaiteilija Jaana Rämä
Kuvat: Tiina Leppänen