sivu 1 sivu 2 sivu 3

Right on! Yes!
Steve Vanoni

Yhdysvaltalainen performanssi-, video-, maalaus- ja veistostaiteilija sekä outsider-taiteen keräilijä Steve Vanoni on Tampereella aitiopaikalla.

Aloitan yhdysvaltalaistaiteilija Steve Vanonin tapaamisen heinäkuisena aamuna ilman Vanonia Pispalan nykytaiteen keskuksen eli Hirvitalon puutarhassa. Kolmetoista taiteilijaa on tehnyt teoksiaan hylätyistä materiaaleista

Minna Soraluoman teos Tunnustelijat Hirvitalolla.
Vanonin ohjaamassa workshopissa. Näyttelyn nimeksi tuli Com-Post-Modern Sculptures for the Avant Gardeners. Töissä on sellainen tekemisen meininki, jollaiseen harvoin törmää nykytaiteen merkeissä. Ei olla jääty miettimään turhan pitkäksi aikaa yhden teoksen suhdetta toiseen tai ympäristön neutralisoimista. Asioita on ilmaantunut maahan, puuhun ja niiden välille. Välillä mietityttää onko esine tarkoituksella vai vahingossa mukana näyttelyssä. Eikä siitä sen enempää, sitten vain tullaan toimeen niin kuin luonnollisessa maailmassa yleensä.

Sitten laskettelen Pyynikin harjua pitkin renkaat viuhuen Keskustorille, josta Vanoni johdattaa minut sisälle jugend-kirjailtuun rappukäytävään ja residenssiasuntoonsa. Vanoni katselee keskustorin kukkaisviikkojen vilinää eri perspektiivistä kuin suurin osa tamperelaisista, Palanderin talon viidennestä kerroksesta. Näillä korkeuksilla Hugo Simberg sai ideoita Tuomiokirkon koristeluun. Vanoni on käynyt katsastamassa seinämaalaukset ja on vakuuttunut. Outsider- ja kansantaiteen suurena ihailijana Vanonin kiintymys Simbergin maalaustyyliin on luontevaa.

Steve Vanoni.

Koti siellä missä mieli

Vanoni tulee Suomeen yhä uudelleen ennakkoluulottoman ja monipuolisen ympäristön vuoksi. Matkakertomuksia kuunnellessa herää kysymys, käykö mies koskaan kotimaassaan. Kodikseen hän ilmoittaa nettisivuillaan oman mielensä.

Kuljetettava koti on erityisen kätevä sikäli, että Vanoni on intensiteetillä mukana vierailemansa maan taidetapahtumissa Etelä-Korean Soulista Suomen Tampereelle. Californiassa 1956 syntynyt Vanoni opiskeli taidetta California State Universityssa Sacramentossa 1980-luvulla. Hän on syvästi yhteisöllinen taiteilija, joka on kiinnostunut institutionalisoimattomasta arkiympäristöstä myyttien ja kulttuurin synnyttäjänä. Vähän väliä mies singahtaa tuoliltaan noutamaan kaarevien ikkunoiden alle kasaamistaan kokoelmista kirjoja ja levyjä – Cleaning Women – oletko kuullut heidän musiikkiaan? Suosittelen! Vanoni on tutustunut suomalaiseen taiteeseen laajalta skaalalta. Miehellä riittää kerrottavaa kokemuksistaan performanssi-, video-, installaatio- sekä veistostaiteilijana. Maalauskaan ei ole jäänyt Vanonin tuotannon ulkopuolelle, vaikkei hänellä ole vähään aikaan ollut tähän sopivia työtiloja.

Steve Vanonin teos Pinata Hirvitalolla.

Vanoni saapui pohjoisille korkeuksille törmättyään Californiassa Virossa syntyneeseen Non Grata -performanssiryhmään, jonka jäsen hän nyt itsekin on. Ryhmän tempauksista Vanoni mainitsee Tallinnan keskustassa toteutetun taideauto- projektin, jonka yhteydessä Tallinnan poliisi sakotti kattotuolilla istuvaa turvavöittä matkustamisesta. Vanoni kehuu USA:n elinvoimaista taideautoharrastusta, jossa autot tuunaillaan mitä mielikuvituksellisimmin maalauksin ja yksityiskohdin – hän kaivaa aihetta käsittelevän kirjan kokoelmastaan.

Vanoni suunnittelee keväälle ja kesälle 2011 jälleen Euroopan matkaa: Berliiniin, Tallinnaan ja Tampereelle pitämään työpajoja, joissa rakennetaan taideauto. Mietin, olisikohan Anssi Kasitonnilla tähän jotain kommentoitavaa? Vanoni tuntuu pitävän kaikenlaisten arkisten tai hylättyjen esineiden saattamisesta juhlakuntoon. Mentaliteetti, jota ehkä vielä 80-luvulla pidettiin nimenomaan ITE-taiteilijoiden tavaramerkkinä, mutta mikä nyt asustaa steriileissä galleriatiloissa luontevana osana nykytaiteen rakennuselementtejä.

jatkuu seuraavalla sivulla >>

sivu 1 sivu 2 sivu 3