TAIDELAINAAMO
– uudet tilat, laajemmat valikoimat

Vuokraa korkeatasoisia taideteoksia Tampereen Taiteilijaseuran omilta ammattitaiteilijoilta. Peruslaina-aika on yksi kuukausi. Jos haluat, voit ostaa vuokraamasi teoksen, jolloin suorittamasi lainausmaksut vähennetään teoksen myyntihinnasta. Taidetta voit hankkia kotiisi myös ilman lainausta, tai voit maksaa näppärästi osamaksuerinä! Tutustu taiteen tekijään ja taiteen lainaamiseen.

taidelainaamo

Hikistä työtä – varmaa menekkiä

Tampereen Taiteilijaseuran tiloissa Mältinrannassa kolmannessa kerroksessa on kesällä kuuma – siitä huolimatta kuvataiteilija Virve Lilja pyyhkäisee otsaltaan hikipisaran ja jatkaa mustan tahmean maaliseoksen vaivaamista. Olen tullut tapaamaan Virveä siksi, että hänen töitään vuokrataan alakerrassa sijaitsevassa Taidelainaamossa melko tiheään tahtiin.

– Mitä tämä antaa taiteen kuluttajalle, Virve?

– Tämähän on loistava tapa hankkia taidetta kotiin. Voit miettiä ja nähdä teoksen siinä paikassa, mihin se tulee. Voit ajatella, kestääkö teos katsetta enää muutamien viikkojen jälkeen. – Myös osamaksusopimus on hyvä juttu: se ei niinkään kerro siitä, että taiteen kuluttajat olisivat köyhtyneet, vaan siitä, että ihmiset haluavat varmistua siitä, että taulu sopii siihen tilaan, mihin sitä suunnitellaan. Tämä on tuonut lisää sellaisia kuluttajia, jotka eivät muuten ostaisi taidetta, samoin nuoria on tullut mukaan. Ennen nuoret ostivat julisteita, nyt halutaan aitoa grafiikkaa ja originaaleja – näin ne ajat muuttuvat.

– Olit aikanaan yksi niistä jotka vaativat taidelainaamoa Mältinrantaan – miten kaikki sai alkunsa?

– Täällä Tampereella oli aikanaan toiminut Koskikeskuksessa yläkerrassa joskus samantyyppinen lainaamoidea. Tämä Tampereen malli on tavallaan matkittu Helsingistä Rikhardinkadun kirjaston mallista. Meillä oli haaveena myös perustaa taidelainaamo kirjaston yhteyteen, jonne se sopisikin luontevasti. Sille ei kuitenkaan aikanaan näytetty vihreää valoa. Vieläkin jossain ehkä elää ajatus siitä, että pääkirjastojen yhteyteen nämä tällaiset sopisivat, en tiedä. Mutta juuri nyt – näin on hyvä. Tervetuloa Mältinrantaan, vaikka pelkästään katsomaan!

Uudet tilat – uusia asiakkaita

– Enää emme toimi pelkästään Mältinrannan kellarissa, vaan olemme saaneet katutason entiset toimistotilat käyttöömme. Tämä on ihanaa, sillä nyt näyttelyyn tulevat vieraat kulkevat Taidelainaamon ohi ja kurkistavat sinne – sana leviää. Saamme uusien tilojen myötä uusia taiteen kuluttajia.

– Miten aktiivisesti tätä uutuutta on markkinoitu?

– Mainoksia on tietenkin jaettu, paikallislehdissä on ollut ilmoittelua. Aina tempausten yhteydessä lainaamisen mahdollisuudesta mainitaan. Mutta vieläkään tästä ei tiedetä paljoa.

– Millä perusteilla valitset omat työsi, jotka annat Taidelainaamoon vuokrattaviksi?

– Koko on aika ratkaiseva tekijä. Tuonne Taidelainaamoon ei pystytä tilapuutteen takia kovin isoja tauluja laittamaan. Valtaosa töistäni nyt ei ole isoja muutenkaan, mutta “toimistokokoiset” grafiikkavedokset tuntuvat liikkuvan parhaiten. Pyrin valitsemaan työni niin, että ne sopisivat useimmille ihmisille. Ihmiset valikoivat seinilleen esteettisempää tavaraa. Rajuimpia töitäni en veisi taidelainaamoon. Olen saanut todella hyvän kanavan tästä Taidelainaamosta, se on osoittautunut minulle hyväksi. Näin pääsen taiteilijana lähemmäs ihmisiä.

– Miltä tuntuu, jos taidettasi lainannut ei ostakaan työtä, vaan palauttaa sen?

– Ei se oikeastaan tunnu miltään. Sitä ajattelee, että sillä rahalla sai kehykset maksettua tai että seuraava lainaaja sitten innostuu kuitenkin. Sehän on kuluttajalle annettu mahdollisuus. Nythän on niin, että ihmiset kokevat Taidelainaamon sopivan sisustustarpeisiinsa. Ihmiset hankkivat “sopivia” töitä, jotka passaavat heidän sisustusratkaisuihinsa, ei se aina ole kiinni työn “hyvyydestä”. Taiteesta on tullut kulutustavaraa.