TAIDELAINAAMO
– uudet tilat, laajemmat valikoimat

Yksilöllistä yksilölliselle

– Kuvaile omia töitäsi?

– Teen mielelläni metalligrafiikkaa. Omat työni painan metallilevyille, joista vedostetaan monia samanlaisia kappaleita. Yleensä olen tehnyt kymmenen tai 50:n kappaleen sarjoja. Sääntöjen mukaan metallilevyt viilletään tai leikataan rikki, jotta niitä ei enää sellaisinaan voida käyttää. Nykyisin tosin näkee, että jotain osaa käytetään edellisestä vanhasta levystä, mutta vedoksesta on selvittävä se, että kyseessä on kokonaan uusi työ. Tämä “tuhoamisvimma” on lieventynyt nykyään, kunhan ei mennä liian lähelle edellistä. Pyrin jättämään aina itselleni HC-vedoksen eli taiteilijan oman kappaleen sarjasta, muistoksi. Muutoin en osaa kuvailla töitäni mitenkään, ne on nähtävä.

Virve Lilja
Kuvataiteilija Virve Lilja: “ Lainaaminen kannattaa! “

– Mitä haluat taiteilijana sanoa lainaajalle?

– Seurassamme on paljon taiteilijoita, joilla on erilaiset tyylit ja tavat tehdä taidetta. Melkeinpä jokaiselle löytyy jokin. Jos siis löydät jonkun, josta pidät, kannattaa seuraavalla kerralla sanoa se ääneen. Taidelainaamossa kannattaa avata suunsa ja kertoa minkätyyppisestä pitää, vaikkei aivan osaisikaan kuvailla tarkemmin teoksen luonnetta. Taidelainaamossa osataan opastaa ja kuunnellaan kuluttajan toivomuksia.

Teksti: Aulikki Järvinen-Nummi
studio-A1@luukku.com
Kuva: Jukka Salmi

TAIDELAINAAMON PALVELUT

Vuoden 2000 alusta Taidekeskus Mältinrannassa on toiminut tamperelaista nykytaidetta välittävä taidelainaamo. Tampereen Taiteilijaseuran jäsenten töistä koostuva kokoelma piti sisällään elokuussa 2005 teoksia lähes 80 seuran taiteilijalta: grafiikkaa, maalauksia, piirustuksia ja veistoksia.

Asiakas voi pitää teosta vuokralla haluamansa ajanjakson edullisella kuukausimaksulla ilman korkoa tai lunastaa teoksen itselleen kuukausierien myötä. Kuukausierä määräytyy teoksen hinnan mukaan, alkaen 10 euroa/kk. Peruslaina-aika on yksi kuukausi. Jos lainaaja haluaa ostaa teoksen, suoritetut lainausmaksut vähennetään teoksen myyntihinnasta ja tietysti teoksen voi lunastaa itselleen myös ilman lainausta.

Tampereen Taiteilijaseura tarjoaa myös taiteen konsulttipalvelua yhdistettynä taidelainaamon palveluihin. Esimerkiksi yritys voi hankkia toimitiloihinsa kausittain vaihtuvan taideteoksen. Apua valintoihin tai koko tilan taideteossuunnitelman saa edullisesti, pientä konsultointipalkkiota vastaan. Lisätietoja saa Taiteilijaseuran toimistosta puh. (03) 214 92 14.

taidelainaamo