sivu 1 sivu 2 sivu 3

MITÄ MINUN PITIKÄÄN TEHDÄ?

Vaikutus yksilöön

Taiteilija ilmaisee jo teoksillaan, mihin puhetta tarvitaan. Oman itsen ja elämän kannalta taiteen tekeminen on taiteilijalle elintärkeää. Sanat toimivat oman paikan ja teosten paikan määrittämisessä. Puhuminen ei välttämättä avaa teosta tai ole sen tarkoitus, vaan avaa tilan teokselle, antaa teokselle mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen ja tilan vuoropuheluun. Ne, jotka elämä jostain syystä pysäyttää, saattavat tulla hiljaisista still-kuvista vaikutetuiksi. Kuvalla on oma alueensa: se saattaa mennä syvemmällekin kuin sanat. Kuva vaikuttaa syvästi tunteisiin ja auttaa muistamaan. Taideteoksella vaikuttaminen kohdistuu lähinnä yksilöön.

Vaikutus yhteiskuntaan

Yhteiskunnan näkökulmasta taiteilijan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin näyttävät melko pieniltä. Uutiset ja yhteiskunnalliset tapahtumat saattavat välillisesti vaikuttaa työskentelyyn. Jo pelkällä olemassaolollaan taide on yhteiskunnallista. Taiteella on sopimuksenalainen paikka. Jo pelkällä läsnäolollaan taide vaikuttaa: joko välittömästi tai se voi olla läsnä kokemuksen tai elämyksen jälkenä, rakenteena, tai muistona.

“Maalaaminen on hidas keino ottaa kantaa päivän uutisiin. Yhteiskunnallisesti taiteilija on asemassa, jossa vaikutusmahdollisuudet ovat verrannollisia osin asemaan, osin haluun vaikuttaa. Ammatinvalinta on jo kannanotto. On tärkeää, ettei jäisi yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan on vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Kaiken sen seuraaminen, joka liittyy ihmisten elämään, aktivoi ajattelua ja antaa aikamoisia aiheita taiteilijalle.”

Taiteilijat pitävät työtään yhteiskunnassa erittäin tärkeänä.

Taiteilijan vapaus ja vastuu itsestä

“Usein taiteilijan on itse etsittävä markkinat, ostajat, yhteistyökumppanit, ja rahoittajatahot. Se on käytännössä kokonaan itsestä kiinni. Taiteilijuus pitää sisällään sen, että on oma herransa, mutta silloin on myös vastuussa omasta toimeentulostaan.”

Aktiivinen taiteilija voi vaikuttaa osallistumalla taiteilijaseuran kokouksiin.

Taiteilijan tulot eivät useinkaan ole missään suhteessa ammattitaitoon tai tehdyn työn määrään; taloudellinen epävarmuus saa välillä epäilemään koko työn mielekkyyttä. Kuitenkin taiteilijan työ koetaan palkitsevana, vaikkei positiivista palautetta aina välttämättä saakaan. Työskentely on kilpailua itsensä kanssa. Siihen kuuluu paljon arkista puurtamista ja pitää myös hallita monia aloja tai asioita. On keskityttävä omaan työhön ja samanaikaisesti tuotava itseään esille, sekä markkinoitava teoksiaan – tämä kaikki on ristiriitaista. Jatkuva huoli toimeentulosta ja siitä johtuva jatkuva taloudellinen epävarmuus on pelottavaa. Taiteilija tarvitsee maallista pönkää, luojan lykkyä ja vilpitöntä palautetta.

Taiteilija

Kun yksilöllisyys ja itsenäisyys ovat merkittäviä tekijöitä, ovat jokaisen persoonallisuus, tausta, koulutus, motivaatio ja elämänkatsomus tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, millaiseksi työ muotoutuu. Yhden taiteilijan työskentely verrattuna toiseen on erilaista, samoin kuva omasta työstä. Työrytmi määräytyy näyttelyiden, perheen, kodinhoidon, sivutöiden ja oman työskentelytavan mukaan. Taiteilija tekee “omaa juttuaan”, omalla käsialallaan ja ilmaisutavallaan. Oman välineen tai tekniikan hallinta ja kyky seurata intuitiotaan ovat ammattitaitoa.

(Tekniikat, niihin vaadittavat välineet, tilat, teoksen kypsyttelyvaihe, varsinainen työskentely. )

Usein taiteilija valmistaa ei valmista vain yhtä työtä vaannäyttely kokonaisuutta kerralla, jolloin useammat teokset lomittuvat toisiinsa. Pitkäaikainen aihe konkretisoituu. Teokset saatetaan ajatella hyvinkin valmiiksi ja toteuttaa nopeasti. Toiselle työskentely on prosessi, jossa käydään syvällä itsessä intensiivisen konkreettisen työn kuljettamana.

sivu 1 sivu 2 sivu 3