PIRKANMAAN 3. TRIENNAALI

Pirkanmaan Triennaali -näyttely järjestetään vuonna 2006 Tampereella jo kolmannen kerran. Pirkanmaan 1. Triennaali pidettiin syksyllä 2000 Museokeskus Vapriikissa ja Pirkanmaan 2. Triennaali Tampereen taidemuseossa syyskesällä 2003. Triennaalin tarkoituksena on nostaa esiin Pirkanmaan alueen ajankohtaista kuvataidetta korkeatasoisessa näyttelyssä. Näyttelyt ovat olleet samalla Pirkanmaan aluenäyttelyitä.

Triennaaliin voivat tarjota viimeisen kolmen vuoden aikana valmistuneita teoksiaan kaikki Pirkanmaan alueella asuvat kuvataiteilijat, niin ammattilaiset kuin harrastajatkin. Näyttelyn ensimmäinen jurytys tapahtuu maalis – huhtikuussa 2006 portfolioilla, joiden perusteella kutsutaan toiseen vaiheeseen kesäkuussa osa teoksista. Näyttelyn kuraattoriksi on kutsuttu Tampereen Taidemuseon uusi johtaja Janne Gallen-Kallela-Sirén.

Tällä kertaa Triennaali järjestetään Tampereella kolmessa näyttelytilassa: Vanhan Tehtaan TR1:n Teatteri 2000:n tilan lisäksi näyttely levittäytyy Työväen Keskusmuseoon ja Taidekeskus Mältinrantaan. Ulkotiloista teoksia voi tarjota ainakin Väinö Linnan aukiolle ja Nottbeckin puistoon. Näyttely avataan yleisölle kesäkuun lopulla 2006 ja se on avoinna elokuun 20. päivään asti.

Näyttelyn järjestävät Tampereen Taiteilijaseura ry ja Pirkanmaan Taidetoimikunta. Tampereen Taiteilijaseura hoitaa näyttelyn käytännön järjestelyt. Tunkua Oy lahjoittaa triennaaliin tunnustuspalkinnon 3000 euroa yhdelle näyttelyn taiteilijalle.

TAIDESUUNNISTUS 2006

Aika 21– 23.4.2006

Vuoden 2006 huhtikuussa jo toistamiseen järjestettävä TAIDESUUNNISTUS on koko Pirkanmaan laajuinen tapahtuma, jossa yleisöllä on kolmen päivän ajan mahdollisuus tutustua pirkanmaalaiseen kuvataiteeseen ja osaamiseen vierailemalla taiteilijoiden, käsityöläisten ja muotoilijoiden ateljeissa ja työtiloissa sekä gallerioissa ja näyttelytiloissa. Vuoden 2005 tapahtumassa pääjärjestäjänä toimi Pirkanmaan taidetoimikunta; jatkossa sen rooli tulee olemaan enemmänkin taloudellisesti tukevana osapuolena. Vuoden 2006 tapahtuman järjestämisvastuu siirtyy siten tapahtumaan osallistuville kuvataiteen, muotoilun ja käsityön aloilla toimiville pirkanmaalaisille yhteisöille.

Taidesuunnistus 2005 onnistui erinomaisesti. Yleisöä kävi kohteissa runsaasti, liikevaihtoa syntyi ja yleinen tunnelma koettiin lämpimäksi. Käynti-kohteiden osalta tapahtuman todettiin synnyttäneen mahdollisuuden luontevaan kohtaamiseen ja keskusteluun taiteilijan ja yleisön kesken.

Vuoden 2006 Taidesuunnistukseen 21.-24.4. voivat edellisvuoden tapaan osallistua kaikki pirkanmaalaiset kuvataiteilijat, muotoilijat, käsityöläiset, galleriat sekä näiden alojen yhdistykset. Tapahtuman ensimmäisenä päivänä, perjantaina, pyritään saamaan liikkeelle erityisesti pirkanmaalaisten koulujen oppilaat ja taidetta hankkivat tahot. Tavoitteena on tutustuttaa osallistujat taiteilijoihin ja muihin luovan alan tekijöihin ja siten kouluttaa nuoria sukupolvia suhtautumaan luontevasti taiteeseen osana normaalia arkielämää.

Kutsu Taidesuunnistukseen julkaistaan pirkanmaalaisille taiteilijoille, mutoilijoille ja käsityöläisille vuoden 2006 alussa. Viime vuoden tapahtumaan voi tutustua nettisivuilla: http://www.taidesuunnistus.net, josta myös löytyy ajankohtaista tietoa vuoden 2006 tapahtumasta.

VIRVE LILJA PALKITTIIN KALININGRADIN BIENNAALISSA

Kaliningradin taidegrafiikan biennaali on rajatusti kansainvälinen, siihen osallistuvat pelkästään Itämeren maat. Tänä syksynä biennaaliin osallistuivat Venäjä, Puola, Liettua, Latvia, Viro, Saksa, Tanska, Ruotsi ja Suomi.

Biennaali jakaantuu kansallisiin osastoihin, jokaisella maalla on oma kuraattorinsa. Tänä vuonna Suomen kuraattorina toimi Keski-Suomen läänintaiteilija Hannu Castrén. Hän valitsi näyttelyyn kymmenen suomalaista taidegraafikkoa.

Näyttelyn Grand Prix luovutettiin puolalaiselle Malwina Niespodziewanalle suurista linopiirroksista. Varsinaisessa palkintosarjassa toisen palkinnon sai kangasalalainen taidegraafikko Virve Lilja.

Kaliningradia tunnetaan Suomessa vähän, lähinnä negatiivisen uutisoinnin kautta. Käsitys voisi olla myös aivan toisenlainen. Biennaalissa saattoi huomata, että osallistumalla Itämeren maiden väliseen vuorovaikutukseen Suomi voi myös luontevasti laajentaa pitkään jatkunutta pohjoismaista kulttuuriyhteistyötä. Kaliningrad sopii hyvin yhteistyön keskukseksi. Kaupungissa jo kahdeksatta kertaa järjestettävä taidegrafiikan suurkatselmus murtaa hedelmällisellä tavalla väylää tällaiselle tulevaisuudennäkymälle.

PISPALAN KIRJASTOTILAN GALLERIA

Galleriatila on kooltaan intiimi. Kahdelle noin neljän metrin pituiselle seinälle voi ripustaa teoksia roikkumaan siimoilla. Tilassa on ikkuna, joka avautuu kadulle jolta ohikulkijat voivat tarkastella sisällä olevia teoksia muulloinkin kuin kirjaston aukioloaikoina.

Kirjastoyhdistyksen näyttelypolitiikassa on perusideologia, jonka mukaan tilan tulee olla saavutettavissa mahdollisimman monelle. Kolmen viikon näyttelyperiodin näytttelyvuokra on 20 euroa ja se sisältää kirjastoyhdistyksen viiden euron suuruisen vuoden jäsenmaksun. Galleriassa on vuosittain esillä myös paikallisista yhdistyksistä sekä tapahtumista kertovia näyttelyitä.

Kirjastotalon alakerrassa toimii Tietotupa, jossa käynnissä on monenlaisia tietoverkkoihin liittyviä projekteja. Tulevaisuudessa Kirjastotalon verkkosivuilla esitellään myös Galleriassa esillä olleita näyttelyitä. Näyttelyistä tiedotetaan Mansetorin Pispalan portaiden portaalin uutisisosiossa.

Lisätietoja: Anna Kirstinä
anna.kirstina@kolumbus.fi

Pispalan kirjastotalo Tahmelankatu 14
Avoinna ma-pe 14 –2 0, la 12 – 17.
Puh. (03) 223 9654