Aktiivista toimintaa Pispalan Hirvitalolla

Omenapuiden siimeksessä on kolmikerroksinen puutalo, joka huokuu luovaa kaaosta, omaehtoista toimintaa, sosiaalisuutta, kansainvälisyyttä ja avoimuutta. Unelmatalo sijaitsee Pispalassa, yhdessä Suomen tunnetuimmista kaupunginosista. Ulko-oven kyltti toivottaa tervetulleeksi Pispalan nykytaiteen keskukseen.

Hirvitalo, eli Pispalan kulttuuriyhdistyksen ylläpitämä Pispalan nykytaiteen keskus, on täynnä yksityiskohtia. Jo ulko-oven kahva pysäyttää katsomaan. Lasikuistilla sisääntulijaa tuijottaa pääkallo.

Talon käyttäjien aktiivisuutta kuvastavat myös seinillä olevat kannanotot ja kilpailut. Äänestä Pispalan rumin talo -kilpailun ehdokkaat ovat valokuvien perusteella alueen uudisrakennuksia. Toinen seinä on täynnä hirvipiirroksia, joiden joukosta valitaan Hirvitalon logo. Tuntikausia voisi tutkia wc:n seinien mielipidekirjoituksia.

Ylimmässä kerroksessa on näyttelytilaa ja pieni vintti installaatioille tai taiteilijaresidenssitilaksi. Keskikerroksessa on lasikuisti, varsinainen galleria, keittiö ja toimisto. Sokkeloisesta alakerrasta löytyvät sauna ja serigrafiatilat sekä täydellinen äänitysstudio.

Toiminnan alku

Pispalan nykytaiteen keskuksen toiminta alkoi 2005 Tahmelassa, Kurpitsatalon Vintti-galleriassa. Tilat eivät kuitenkaan sopineet toimintaan. Hirvikatu 10:stä löytyi tyhjillään oleva rakennus, jota varten päätettiin perustaa yhdistys.

Tärkeitä henkilöitä alussa olivat mm. Valpuri Talvitie, Elina Ojanperä, Sebastian Boulter, Steve Pedersen ja Teemu Takatalo, jonka idean mukaisesti perustettiin Pispalan kulttuuriyhdistys. Toiminta aloitettiin keväällä 2006 Taidesuunnistustempauksen jälkeen.

– Yhdistyksessä vaikutti kuvataiteilijoiden ohella toimijoita eri ammateista laidasta laitaan, esim. muusikoita, lähihoitaja, atk-osaajia ja puuartesaaneja. Yhdistyksen ja Hirvitalon ylläpidon kannalta on tärkeää, että monipuolista porukkaa riittää omasta takaa, kertoo Pispalan kulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja Mikko Lipiäinen.

Pispalan kulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja Mikko Lipiäinen aamuteellä Hirvitalon keittiössä.

Yhdistyksen toiminta on Lipiäisen mielestä lähtenyt hyvin käyntiin.

– Hirvitalolla on vuokrasopimus ja alueella on nyt rakennuskielto. Kaavoitusprosessi on käynnissä ja se saattaa kestää vuosia, arvelee Mikko Lipiäinen.

Yhteistyötä

– Haluamme tarjota kaikille epäkaupallista, avointa ja maksutonta kulttuuritilaa. Meillä on tilaa näyttelyille, työpajojen järjestämiseen sekä tapahtumille, joiden ei tarvitse olla virallisia. Hirvitalo on eräänlainen olohuone ja kohtaamispaikka, jossa on tilaa olemiselle, painottaa Mikko Lipiäinen. Hänen mukaansa talo muistuttaa vallattuja eurooppalaisia sosiaalikeskuksia.

– Yhdistyksen toiminta määräytyy sen porukan mukaan, joka on paikalla. Pyrimme välttämään rajoittavia linjanvetoja, emmekä tee suunnitelmia vuosien päähän. Uskomme luovaan kaaokseen. Toimimme spontaanisti ja järjestämme tapahtumia hyvinkin lyhyellä varoitusajalla, kertoo Lipiäinen.

– Meillä on hyvät suhteet kaikkiin Pispalan toimijoihin. Erityisen tiiviissä yhteistyössä olemme Pispalan kirjastoyhdistyksen kanssa. Yhdistyksemme rahastonhoitaja Marita Sandt on Pispalan kumppanuus -hankkeen projektipäällikkö, selventää Lipiäinen yhdistyksen verkostoitumista.