täydellinen ympyrä kuva kannesta
sivu 1 sivu 2

Romaaneja taiteilijoilta ja puhetta kuvataiteesta


Päämäärä vai kulkeminen
Hannu Väisänen: Vanikan palat ja Toiset kengät. Otava

Hannu Väisäselle maalaaminen ja kirjoittaminen muodostavat toisiaan ruokkivan kokonaisuuden. Väisänen on kirjoittanut teini-ikäisestä saakka. Ensin päiväkirjaa, jota hän kirjoittaa edelleen, ja myöhemmin lehtiartikkeleita, kolumneja ja kirjallisuusesseitä. Televisiolle hän on kirjoittanut Kahdeksan sisäkuvaa -käsikirjoituksen. Esikoisromaanin ja nyt Finlandialla palkitun romaanin lisäksi hän on julkaissut runoja ja tehnyt kuvituksia.

Verrattuaan kokemuksiaan maalauksen ja kirjoittamisen suhteen hän on huomannut, että molemmissa pätee sama: usein lopputulokseen johtava reitti on kiinnostavampi kuin lopputulos. Kirjoittamalla syntyneitä näkyjä on siirtynyt kuvan puolelle ja päinvastoin. Yhä uudelleen Väisänen pohtii, mikä on oleellisinta: päämäärä vai kulkeminen.

Hannu Väisäsen ensimmäinen romaani Vanikan palat syntyi lapsuuden kokemuksista. Kasarmiaiheista kirjaa koskevat varhaisimmat muistiinpanot ovat vuodelta 1969. Jo silloin harmaa kasarmi näyttäytyi hänelle kaikissa väreissään. Teos ei ole puhtaasti omaelämäkerrallinen. Se on fiktiivinen tarina koetusta. Väisänen kuvaa lapsuutensa kasarmin ilmapiiriä, ja romaanin ainekset ovat peräisin kaikesta hänen muistamastaan ja kuulemastaan.

Väisäsen toinen romaani Toiset kengät jatkaa esikoisen tavoin päähenkilönsä Anteron kasvun kuvausta. Murrosikä tekee tuloaan, keho kasvaa ja muuttuu. Kasarmi jää taakse ja Antero perheineen muuttaa tavalliselle omakotialueelle.

Monien tuntojen ja kokemusten pyörteissä alkaa hahmottua myös tuleva ammatti: Antero pyrkii ja pääsee Savonlinnan taidelukioon ja kotikaupunki Oulu kasarmeineen saa jäädä taakse.

Anteron oppivuodet

Hannu Väisänen kirjoittaa elämästään tarinaa. Hän kirjoittaa lahjakkaan ja omaa tietään kulkevan pojan henkilökuvan. Kasarmi, Vainio, Tuira ja Ainola muodostavat kehykset, joissa oululaista elämänmenoa kuvataan. Aune Kääntä, ensimmäinen opettaja, kasvaa merkittäväksi vaikuttajaksi ja ymmärtäjäksi. Antero etsii ilmaisuaan ja hakee kuvilleen hyväksyntää, pettyy ja innostuu jälleen. Hän tekee jatkuvia materiaalikokeiluja ja katselee kuin ihmettä, kun mustepisara veteen pudotessaan muodostaa varjomaisia muotoja, harsoluomuksia, jotka vajoavat ja tekevät tilaa uusille ilmestyksille. Hämmennys toimii oppaana ja vie tutkimuksissa eteenpäin.

Kasarmilla vietetyn lapsuuden karheantuntoiset tapahtumat, perheen miehinen maailma, josta äiti puuttuu, ja reviiriään laajentavan nuoren pohdiskeleva kuljeskelu Tuiran rannoilla 60-luvun Oulussa välittyvät tarkasti valoineen ja äänineen.

Väisäsen kirjallinen ilmaisu on vapautunutta, kieli rikasta ja notkeaa, yksityiskohdilla ladattua. Kerronnan moniaistisuus tekee lukukokemuksesta vaikuttavan. Kun Väisänen kuvaa Anteron lapsuutta ja nuoruutta, kaikki arkipäiväinen muuttuu yllätysten visioiksi. Mikä tahansa ilmiö tai tapahtuma avaa tietä mielikuvitukselle. Vähäpätöisinkin esine riittää lähtökohdaksi tutkiville silmille ja uteliaalle, luovuutta pursuavalle mielelle. Väisänen maalaa sanoilla rosoisen maiseman, jossa on kirkkautta ja vahvaa läsnäoloa.

Sirpa Pirilä


Taideopiskelija tapahtumien keskellä
Inari Krohn: Musta ja muut värit. Gummerrus

Krohn kirjoitti ensimmäisen, lapsuudesta kertovan kirjansa muistelmien muodossa. Lintu pulpetissa kertoi Siljan kouluvuosista. Musta ja muut värit on sille jatkoa. Tällä kertaa pääosassa on kuitenkin Inkeri, joka aloittaa opinnot Kuvataideakatemiassa. Muutkin henkilöt ovat saaneet uuden nimen vaikka tuntuvat tutuilta.

Muitakin aikaa kuvaavia romaaneja ja elämäkertoja on julkaistu 1960- ja 1970- luvusta. Krohnin kirja tuo mukaan taiteilijan taipaleelle ryhtyvän näkökulmaa.

Kiintoisia ovat kuvaukset koululta, opettajista ja opetuksesta. Grafiikan osasto on kotoisa, eikä opetus ole liian innokasta. Toista on maalaus kritiikkeineen. Ihmissuhteet, niin ihastukset kuin kilpailutilanteista kärsivät ystävyydetkin ovat ongelmallisia.

Romaanina Musta ja muut värit jättää hiukan ohuen tunnun. Usein haluaisi kuulla enemmän ja kouraantuntuvammin. Kerronta on paikoin toteavaa, kuin omiin tarkoituksiin kirjoitettua. Tarinassa on elämäkerran varovaisuutta sekä muistin suurpiirteisyyttä. Henkilöitä myös vilahtaa paljon ilman, että he konkretisoituvat.

Kirjalle olisi joka tapauksessa mukava saada jatkoa ja kuulla kuinka Inkerin ura jatkuu koulutuksen jälkeen.

Minna Soraluoma

sivu 1 sivu 2