täydellinen ympyrä kuva kannesta
sivu 1 sivu 2

Kuvataide käsittelee yhteiskunnan ongelmia
– mitä kertoo Aamulehti


Aamulehden ja Helsingin Sanomien uutisointi oli yhtä laajaa. Asunnottomuus oli AL:n etusivun ja HS:n ensiaukeaman pääjuttu teemayön jälkeisessä numerossa. Kumpikin lehti oli ottanut lähtökohdaksi yksittäisen asunnottoman. Helsingissä ihminen oli saanut asunnon. Tampereella henkilö, jonka tilannetta oli seurattu, oli yhä asunnoton. Sisäsivuilla käsiteltiin aihetta lisää, siinä yhteydessä raportoitiin myös tapahtumista Mustassa Lampaassa.

Helsingin Sanomissa sisäsivun uutisjutun yhteydessä oli kuva performanssitaiteilija Taina Valkosen esityksestä. Taide oli otettu mukaan antamaan sisältöä uutiselle – valinta, joka pitää sisällään huomion nykytaiteesta osana yhteisöä. Kuvataiteilijan näkökulmasta valinta on huomionarvoinen ja rakentava. Esillä oli myös kaksi valokuvanäyttelyä: dokumenttivalokuvia Valkosen edellisestä performanssista sekä tekstejä ja valokuvia kuvataiteilija Johanna Raekallion teoksesta. Illaksi järjestettyä kulttuuritarjontaa oli myös näyttelijä Jorma Markkulan runoesitys. Aamulehdessä illan kulttuuriantia ei huomioitu mitenkään. Sen sijaan maininnan arvoisena pidettiin, että tarjolla oli hernerokkaa ja pullakahvia.

On selvää, ettei Aamulehteä voi pitää kuvataiteelle täysin vihamielisenä, vaikka tietty rajoittuneisuus lehden linjauksessa on tunnistettavissa. Ehkä lehteä tärinöineen ja tähtiartikkeleineen, joissa yksittäisiä taiteilijoita nostetaan henkilösankareina esille, voisi luonnehtia vain vanhanaikaiseksi ja jälkeenjääneeksi? Lehden uskottavuus on kärsinyt, eikä Aamulehteä taideta juuri kuvataiteilijapiireissä tilata.

Päätoimittaja Apusen toivioretken perimmäinen kysymys on tietysti poliittinen: kenet hän hyväksyy yhteiskuntaa rakentamaan. Nykytaide kun on usein poliittista, mikä ei tosiaankaan tarkoita, että esimerkiksi sosiaalisesti vastuuntuntoinen taide olisi puoluepoliittista. Nykytaide käsittelee sisältöjä ja ajankohtansa ilmiöitä kuten taide on aina tehnyt. Ehdotus, että kuvataiteilijan pitäisi rajata ajatuksensa ja tekonsa ainoastaan visuaaliseen muotokieleen, on vaarallinen ja se on kyseenalaistettava.

sivu 1 sivu 2